تاثیر خودگویی انگیزشی بر عملکرد حرکتی با تاکید بر عزت نفس: آزمون تجربی فرضیه ناهماهنگی خودگویی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

2 دانشیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر خودگویی انگیزشی بر عملکرد استقامتی و ادراک فشار ذهنی با تأکید بر نقش تعدیل‌گر عزت نفس، در چارچوب آزمون فرضیه ناهماهنگی خودگویی بود.

روش‌ها: پژوهش به شیوه نیمه تجربی و با طرح ترکیبی (بین‌گروهی و درون‌گروهی) انجام شد. شرکت‌کنندگان شامل ۳۶ دانشجوی ورزشکار (۱۸ نفر با عزت نفس بالا و ۱۸ نفر با عزت نفس پایین) بودند. آزمودنی‌ها در دو شرایط پایه (بدون خودگویی) و مداخله (با خودگویی انگیزشی: "من می‌توانم، ادامه بده!") مورد ارزیابی قرار گرفتند. آزمون بروس به عنوان تکلیف استقامتی اجرا شد و متغیرهای زمان اجرا و ادراک فشار با مقیاس بورگ اندازه‌گیری شدند. بین شرایط ۴۸ ساعت فاصله زمانی با طرح جابجایی متقابل رعایت شد.

نتایج: نتایج تحلیل واریانس 2 عاملی (عزت نفس و خودگویی) نشان داد که خودگویی انگیزشی منجر به بهبود معنی دار عملکرد استقامتی و کاهش فشار ادراک شده در آزمون بروس شد. همچنین،خودگویی انگیزشی در افراد با عزت نفس بالا نسبت به عزت نفس پایین منجر به بهبود بیشتر عملکرد استقامتی و کاهش بیشتر فشار ادراک شده شد.

نتیجه‌گیری: یافته‌ها از فرضیه ناهماهنگی خودگویی پشتیبانی می‌کنند؛ به‌ویژه اینکه هم‌راستایی بین خودگویی انگیزشی (سیستم ۲) و باورهای درونی (سیستم ۱) در افراد با عزت نفس بالا، باعث اثربخشی بیشتر خودگویی شد. در مقابل، این ناهماهنگی در افراد با عزت نفس پایین موجب کاهش اثربخشی شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Self-Talk on Motor Performance with Experimental Expression on Self-Esteem: Testing the Self-Talk Inconsistency Hypothesis

نویسندگان [English]

  • Neda Baghban 1
  • Amir Dana 2
1 Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 Associated Professor, Department of Physical Education, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The general purpose of this research was to study the effect of motivational self-talk on motor performance with an emphasis on self-esteem.

Methods: The current research method was an experimental type that was collected in the field; For this purpose, two groups of 18 people with high self-confidence and 18 people with low self-confidence were targeted. In the basic stage, the Bruce test was performed, and before and during the Bruce test, the subjects did not use any kind of self-talk, then, the test execution time was recorded in minutes, and the perceived pressure was measured using the Borg scale. . In the condition of motivational self-talk, the subject was asked to tell himself "I can, keep going" whenever he felt tired, difficult or painful during the Bruce test. At the end of the test, the perceived pressure was recorded. The order of presentation of these two equalization conditions was mutual and there was a gap of 48 hours between each research condition.

Results: The results of variance analysis of 2 factors (self-esteem and self-talk) showed that motivational self-talk led to significant improvement of endurance performance and reduction of perceived pressure in the Bruce test. Also, motivational self-talk in people with high self-esteem compared to low self-esteem led to a greater improvement in endurance performance and a greater reduction in perceived pressure.

Conclusion: Therefore, it seems that the self-talk dissonance hypothesis was confirmed and motivational self-talk led to improved motor performance in the Bruce test by reducing perceived pressure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • motivational self-talk
  • motor perfor
  • mance
  • self-esteem
  • perceived pressure and self-talk dissonance

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 13 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 12 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 09 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 13 مهر 1404