پیش بینی عملکرد شناختی دانش‌آموزان در درس تربیت‌بدنی بر اساس سرمایه روان‌شناختی و انعطاف‌پذیری شناختی: نقش واسطه‌ای انگیزش یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران.

2 گروه تربیت بدنی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.

3 گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

4 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹- ۱۴۶۶۵ تهران، ایران.

5 دانشجوی دکتری روانشناسی ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه‌ای انگیزش یادگیری در رابطه بین سرمایه روان‌شناختی و انعطاف‌پذیری شناختی با عملکرد شناختی دانش‌آموزان در درس تربیت‌بدنی بود.

روش ها: این مطالعه به‌لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی-همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری (PLS) بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌های دهم تا دوازدهم مدارس دولتی و غیردولتی شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰1–۱۴۰0 بود. با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، نمونه‌ای به حجم ۴۸۲ نفر انتخاب شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد سرمایه روان‌شناختی (PCQ)، انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و وندروال، انگیزش تحصیلی والرند (AMS) و عملکرد شناختی نیاسه و همکاران استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها با استفاده از پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، AVE و معیار HTMT تأیید گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS و روش بوت‌استرپ انجام شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که سرمایه روان‌شناختی و انعطاف‌پذیری شناختی، هم به‌صورت مستقیم و هم با میانجی‌گری انگیزش یادگیری، تأثیر معناداری بر عملکرد شناختی دارند. همچنین انگیزش یادگیری به‌عنوان متغیر میانجی، رابطه بین متغیرهای پیش‌بین و پیامد را تقویت می‌کند. ضرایب مسیر و شاخص‌های برازش مدل (CR، AVE، R²، GOF و HTMT) در سطح قابل‌قبولی گزارش شد و مدل نهایی از برازش مطلوب برخوردار بود.

نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بر اهمیت منابع روان‌شناختی و انگیزشی در ارتقاء عملکرد شناختی دانش‌آموزان در بستر تربیت‌بدنی تأکید دارد و می‌تواند مبنای طراحی مداخلات آموزشی، مشاوره‌ای و برنامه‌ریزی درسی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting Cognitive Performance of Students in Physical Education Calass based on Psychological Capital and Cognitive Flexibility: The Mediating Role of Learning Motivation

نویسندگان [English]

  • Sholeh Khodadad Kashi 1
  • Sheyda Ranjbari 2
  • Fereshteh Golzadeh 3
  • Ahdiyeh Yadolahzadeh 4
  • Farzaneh Rezaei 5
1 Assistant Professor of Physical Education Department, K. N Toosi University of Technology, Tehran, Iran.
2 Department of Physical Education, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
3 Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
4 Department of Physical Education, Farhangian University, P.O. Box 14665 - 889, Tehran, Iran.
5 Ph.D student in Sport Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to examine the role of learning motivation as a mediator in the connection between psychological capital and cognitive flexibility on students' cognitive performance in physical education.

Methods: This study utilized a descriptive-correlational approach and applied structural equation modeling (PLS) to investigate the relationships. The study population consisted of male and female students in grades 10 to 12 from both public and private schools in Tehran during the academic year 2020-2021. A sample of 482 individuals was selected using multistage cluster sampling. Standardized questionnaires including Psychological Capital (PCQ), Dennis and VanderWaal's Cognitive Flexibility, Wallerand's Academic Motivation (AMS), and Niasse et al.'s Cognitive Performance were utilized for data collection. The validity and reliability of the instruments were confirmed through composite reliability, Cronbach's alpha, AVE, and the HTMT criterion. Data analysis was conducted using SmartPLS software and the bootstrap method.

Results: The results indicated that psychological capital and cognitive flexibility had a significant impact on cognitive performance, both directly and through the mediation of learning motivation. Additionally, learning motivation, acting as a mediating factor, enhanced the relationship between the predictor and outcome variables. The path coefficients and model fit indices (CR, AVE, R², GOF, and HTMT) were deemed acceptable, and the final model demonstrated a good fit.

Conclusion: The findings of this study underscore the significance of psychological and motivational factors in enhancing students' cognitive performance within the realm of physical education. These results can serve as a foundation for developing educational, counseling, and curriculum interventions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Psychological Capital
  • Cognitive Flexibility
  • Learning Motivation
  • Cognitive Performance
  • Physical Education

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 مهر 1402
  • تاریخ دریافت: 08 تیر 1401
  • تاریخ بازنگری: 30 مهر 1401
  • تاریخ پذیرش: 01 مهر 1402