نویسندگان
1
دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج
2
دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3
دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایران
,
نوع مقاله : علمی- پژوهشی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق بررسی رابطه تابآوری و خودکارآمدی با انگیزه ورزشی در دختران قایقران نخبه کشور بود.روش شناسی: 55 دختر قایقران نخبه تیمهای ملی بزرگسال، در اردوهای انتخابی سال 1395 بهعنوان نمونه در دسترس و هدفمند انتخاب شد. از سیاهه انگیزه ورزشی مارکلند و هاردی (1993)، مقیاس تابآوری کانر-دیویدسون (2003)، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر (1982)، بهعنوان ابزار استفاده شد. دادهها بهوسیله آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافته ها: بین تابآوری باانگیزه ورزشی (007/0=p و 36/0-=r)، خودکارآمدی باانگیزه ورزشی (001/0=p و 70/0-=r)؛ تابآوری و خودکارآمدی (001/0=p و 45/0-=r)، دختران نخبه قایقران، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، یعنی با بالا رفتن هرکدام از عوامل، متغیر مرتبط نیز به همان میزان افزایش پیدا میکند. نتایج رگرسیون نشان داد بین تابآوری و خودکارآمدی باانگیزه ورزشی رابطه چندگانه معناداری وجود دارد (001/0=p، 4/25=(2،52)F) و میتوان با استفاده از معادله 7/18+(خودکارآمدی)1/7+(تابآوری)15/0= انگیزه ورزشی، از روی تابآوری و خودکارآمدی، میزان انگیزه ورزشی دختران نخبه قایقران را پیشبینی کرد.نتیجه گیری: مربیان با استفاده از دانش روانشناسی ورزشی و یافتههای آن، مهارتهای روانی ورزشکاران زن رشته قایقرانی بهویژه تابآوری، خودکارآمدی و درنتیجه انگیزه ورزشی را با برگزاری کارگاهها و یا استفاده از روان شناسان ورزشی ارتقاء دهند.
- Weinberg RS, Gould D. Foundations of Sport and Exercise Psychology, 6E: Human Kinetics; 2014.
- Hodge K, Lonsdale C, Ng JY. Burnout in elite rugby: Relationships with basic psychological needs fulfilment. Journal of Sports Sciences. 2008;26(8):835-44.
- Lonsdale C, Hodge K, Rose EA. The Behavioral Regulation in Sport Questionnaire (BRSQ): Instrument development and initial validity evidence. Journal of Sport & Exercise Psychology. 2008;30(3):323.
- Pelletier LG, Vallerand RJ, Sarrazin P. The revised six-factor sport motivation scale (Mallett, Kawabata, Newcombe, Otero-Forero, & Jackson, 2007): something old, something new, and something borrowed. Psychology of Sport and Exercise. 2007;8(5):615-21.
- Ortis LC, Maymi JN, Feliu JC, Vidal JML, Romero EP, Bassets MP, et al. Exercise motivation in university community members: A behavioural intervention. Psicothema. 2007;19(2):250-5.
- Tugade MM, Fredrickson BL, Feldman Barrett L. Psychological resilience and positive emotional granularity: Examining the benefits of positive emotions on coping and health. Journal of personality. 2004;72(6):1161-90.
- Isaacson B. Characteristics and enhancement of resiliency in young people: Citeseer; 2002.
- Bandura A. Social cognitive theory: An agentic perspective. Asian journal of social Psychology. 1999;2(1):21-41.
- Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman; 1997.
- Bandura A. Regulation of cognitive processes through perceived self-efficacy. Developmental psychology. 1989;25(5):729.
- Appelbaum SH, Hare A. Self-efficacy as a mediator of goal setting and performance: Some human resource applications. Journal of Managerial Psychology. 1996;11(3):33-47.
- Makatura, T., Campbell, J.L. (2006). Examining Factors Related to Exercise Motivation and Habitual Exercise Participation Among Employees of a Phosphate Fertilizer Work Setting. A Dissertation Presented in Partial Fulfillmen, Capella University.
- Hardy L, Jones JG, Gould D. Understanding psychological preparation for sport: Theory and practice of elite performers: John Wiley & Sons Inc; 1996.
- Wold B, Smith C, Aarø LE. Health behaviour in school-aged children, A WHO cross-national survey (HBSC): Research protocol for the 1993-94 study: Research Center for Health Promotion, University of Bergen; 1994.
- Vansteenkiste M, Simons J, Lens W, Sheldon KM, Deci EL. Motivating learning, performance, and persistence: the synergistic effects of intrinsic goal contents and autonomy-supportive contexts. Journal of personality and social psychology. 2004;87(2):246.
- Kocaeksi S, Gazioglu AE. The Evaluation of Self-efficacy, Collective Efficacy Beliefs in Handball in Terms of Gender. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014;159:125-7.
- Blecharz J, Luszczynska A, Tenenbaum G, Scholz U, Cieslak R. Self‐Efficacy Moderates but Collective Efficacy Mediates between Motivational Climate and Athletes’ Well‐Being. Applied Psychology: Health and Well‐Being. 2014;6(3):280-99.
- Latham GP. Work motivation: History, theory, research, and practice: Sage; 2012.
- .18 مطهری نژاد فاطمه، سپیده سید، علی محمد رضایی، سیده مرضیه حیدریه، ریحانه نوروزی. ارتباط خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1394;25(132):329-33.
- ملکی محمد، محمدی سردار. ارتباط بین خودکارآمدی و شاخص توده بدن با انگیزه ورزش دختران و پسران غیر ورزشکار. نشریه پژوهش در علوم ورزشی، 1390؛ شماره 9، ص 124-113.
- Grant, A. M., & Berg, J. M. Prosocial motivation at work: how making a difference makes adifference. Fotrthcoming in K. Cameron and G. Spretzer(Eds.), Handbook of Positive Scholarship. Oxford university Press.H. Wu, What about the top 20%? Manuscript of a talk given at the Annual Meeting of the Amer. Math. Soc., Jan. 4, 2010.
- طهماسیان گرمه خانی، هادی. مقایسه تأثیر آموزش عزتنفس به روش گروهی و گروههای کوچک بر خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان پسر پایه دوم راهنمایی شهرستان بیستون در سال تحصیلی. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، پایاننامه کارشناسی ارشد. 1392.
- جلیلی علی، حسینچاری مسعود. تبیین تابآوری روانشناختی برحسب خودکارآمدی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار. نشریه رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی. 1389؛ شماره 6، ص 153-131.
- همایون نیا مرتضی، همایونی علیرضا، شیخ محمود، نظری سعید. ارتباط بین هوش هیجانی و تاب آوری روانشناختی در بین کشتی گیران لیگ برتر ایران. نشریه رشد و یادگیری حرکتی. 1393; 6(1):23-36.
- گلستانه سید موسی، رضایی مریم، پولادی پاکیزه. ششمین کنگره بینالمللی روانپزشکی کودک و بزرگسال، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تبریز. 1390.