Authors
1
PhD Student in Motor Behavior, Kharazmi University
2
Faculty of Iran University of Science and Technology
,
Document Type : علمی- پژوهشی
Abstract
Purpose: The aim of the study is to compare intelligence quotient (IQ), motor development and skill performance level in soccer player children with and without experience of kindergarten. Methods: The statistical population of this research included seven to nine years old soccer player boys, who were members of Alashtair's Football clubs. 100 of them were selected using random-cluster method; 50 with kindergarten experience and 50 without kindergarten experience. Data collection instruments included Raven's IQ Test, Ulrich’s gross motor development test II, Moor Christian’s standard tests of football skills. The data analysis was done using t-test in significance level of p≤0.05. Results: The results of the research showed no significant difference in the rate of IQ, motor development and skill performance level between the children with and without kindergarten experience. Conclusion: it seems having or not having kindergarten experience have no effects on IQ, motor development and skill performance level, this issue might be due to poor programs, facilities and lack of the required expertise of these centers trainers.
- خلجی حسن، ( 1383 ). بررسی رابطۀ بین ویژگیهای
- آنتروپومتریکی و عملکرد حرکتی دانش آموزان 6 تا 8
- سالۀ دارای تجربه و بدون تجربۀ مهد کودک شهر
- )، پیک نور: شماره 4 - اراک(سال تحصیلی 1384
- .18 - 30 :( (پیاپی 3
- خلجی حسن، ( 1384 ). بررسی کمی و کیفی تربیت
- بدنی مراکز پیش دبستانی شهر تهران. پژوهشکده تربیت
- .45- بدنی، 55
- Loovis E M, (2003). Relationship of hand
- length to catching performance by children in
- kindergarten to grad. Cleveland state
- university, 112-125.
- آنیتاج هارو، ( 2003 ). طبقه بندی هدفهای روانی –
- حرکتی. مترجم: کیامنش، علیرضا( 1368 ). چاپ دوم.
- . تهران: انتشارات آموزش و پرورش، 125
- Abubakar A, Vijver F, Van Bar, an Mbonani,
- L & Kalu R (2008). Socioeconomic status,
- anthropometric status and psychomotor
- development of Kenya children from resourcelimited
- setting: Apath-analaytic study, Early
- Human development, 613-621.
- Ridgway CL, (2009). Birth size, infant weight
- gain, and motor development influence adult
- physical performance, 25-37.
- Weikartr D, (1969). Acooperative study of the
- preschool: curriculum, in C.seefeld(Ed). The
- Early childhood. 29(3): 20-29.
- Zigler Z, & Valenting J, (1979). Project head
- start the warn poverty. New arm: free press,
- -121.
- Housden T & ham R, (2001). Full-day
- kindergarten: A summary of the research
- armichael.sarjuan anifiled school district, 125-
- .( 10 . عزیزی میترا، تندنویس فریدون، هادوی فریده، ( 1383
- - ارتباط بین بهرة هوشی و سن تقویمی دختران 14
- سالۀ برتر کشور با رکورد 100 متر کرال سینه. حرکت،
- .151- 2پیاپی): 159 ) شماره 28
- . میلانیفر بهروز، ( 1386 ). روانشناسی کودکان و نوجوانان
- استثنائی. چاپ هیجدهم، تهران: انتشارات نشر قومس،
- .128
- . سیف علی اکبر، ( 1387 ). روانشناسی پرورشی نوین.
- . چاپ ششم، تهران: انتشارات نشر دوران، 180
- Dourt L, (2010).Relationships between
- growth status at birth and motor and
- cognitive development in a French sample of
- gifted children.revue europeenne de
- pshchologie601-609.
- . رستگار احمد، ( 1387 ). ارتباط متغیر های شناختی-
- انگیزشی با عملکرد ورزشی دانش آموزان. المپیک:
- .64-74 ،( شماره 42 (پیاپی 20
- Konter E, (2010).Nonverbal
- intelligence of soccer players according to
- their level of play. Procedia social and
- behavioral science: 1114-1120.
- Audrei F, Denise C.C, Priscila M,
- Maria L, (2012). Effect of the home
- environment on motor and cognitive
- behavior of infants. Infant Behavior &
- Development 35, 329– 334.
- V. Gregory Payne, Larry D. Isaacs
- (2012). Human Motor Development A
- Lifespan Approach. Eight Edition, McGraw-
- Hill Higher Education: 112-124.
- . دیوید ال گالاهو، جانسی ارسون، ( 2009 ). درک رشد
- حرکتی در دوران مختلف زندگی. مترجمان: حمایت
- طلب، رسول. موحدی، احمد رضا. فارسی، علیرضا.
- فولادیان، جواد( 1390 ). چاپ اول. تهران: انتشارات علم
- .35- و حرکت، 50
- Charlotte l, Ridgway cal, (2009).infant
- motor development predicts sports
- participation at age 14 years.4institute of
- Health sciences. University ofoulu,
- Finland, 36-45.
- Gall f, (2010). Antropometric and fitness
- characteristics of international,
- professional and amateur mal graduate
- soccer players from an elite yoth academy.
- Journal of science and medicine sport 13,
- -95.
- . فراهانی محمد نقی، ( 1373 ). هنجاریابی آزمون هوش
- مدرج ریون(فرم 2)، دفتر مشاوره و تحقیق، وزارت
- آموزش و پرورش، معاونت پرورشی.
- . زارع زاده مهشید، فرخی احمد، کاظم نژاد انوشیروان،
- ). تعیین پایایی و روایی آزمون رشد حرکتی )
- درشت در کودکان 3 تا 11 سالۀ شهر تهران. المپیک:
- . 86-98 :( شماره 42 (پیاپی 52
- Okely, A. D., & Booth, M. L. (2004).
- Mastery of fundamental movement skills
- among children in New South Wales:
- prevalence and sociodemographic
- distribution. Journal of Science and
- Medicine in Sport, 7(3), 358-372.
- . خواجوی داریوش، خلجی حسن، میناسیان
- وازگن،( 1387 ). تأثیر تمرین متغیر بر عملکرد یادداری
- و انتقال پاس بغل پای فوتبال. حرکت: شماره 36
- .135-180 :( (پیاپی 3
- . ریچاردای اشمیت، تیموتی لی،( 2002 ). یادگیری و
- کنترل حرکتی(جلد 2). مترجمان: حمایت طلب،
- رسول. قاسمی، عبدالله ( 1388 ). چاپ اول: تهران.
- .103- انتشارات علم و حرکت، 323
- . خلجی، حسن ( 1380 ). تهیۀ ابزار و تعیین پایایی و
- روایی عملکرد حرکتی کودکان 3 تا 7 سالۀ شهر
- - تهران. پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، 33
- .31