یکی از شیوههای نوین در زمینه آموزش، یادگیری با انتظار آموزش است. بر اساس این رویکرد، از یادگیرندهها درخواست میشود تا در حین یادگیری مهارتهای مورد نظر، با هدف آموزش مطالب یادگرفته شده به دیگران، به یادگیری بپردازند. هدف از تحقیق حاضر، مقایسه تاثیر دو روش یادگیری با انتظار آموزش در مقابل روش سنتی یادگیری با انتظار آزمون بر کارکردهای اجرایی و یادگیری حرکتی ضربه پات گلف بود. تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی بود و در دو گروه آزمایشی و طی سه روز اجرا شد. شرکتکنندگان شامل 24 فرد بزرگسال (همگی مرد؛ میانگین سنی ۸۱/۱± 58/۲۲ سال) بودند که بصورت دردسترس از محیط دانشگاه، انتخاب شدند و بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی تمرین مهارت ضربه پات گلف با انتظار آموزش در مقابل تمرین مهارت با انتظار آزمون شدن، قرار گرفتند. یافتههای حاصل از تحلیل واریانس مرکب، تحلیل واریانس یکراهه، و همچنین تحلیل کواریانس چندمتغیره، نشان داد، گروهی که به روش یادگیری با انتظار آموزش تمرین کرده بود، نسبت به گروه کنترل، هرچند در مرحله اکتساب (07/0=P)، و شاخص بازداری پاسخ (06/0=P)، برتری نداشت، در آزمونهای یادداری (03/0=P)، انتقال (01/0=P) و همچنین شاخص حافظه کاری (02/0=P)، برتری معناداری از خود نشان داد. بطور خلاصه، میتوان نتیجه گرفت، یادگیری با انتظار آموزش به دیگران، به واسطه بهبود حافظه کاری، یادگیری حرکتی را بهبود خواهد داد، لذا، پیشنهاد میشود، در محیطهای آموزشی، این شیوه نوین تمرین، بیشتر مورد توجه و استفاده مربیان قرار گیرد.
Beck DM, Schaefer C, Pang K, Carlson SM. Executive function in preschool children: Test–retest reliability. Journal of Cognition and Development. 2011;12(2):169-93.
Munakata Y, Snyder HR, Chatham CH. Developing cognitive control: Three key transitions. Current directions in psychological science. 2012;21(2):71-7.
Moffitt TE, Arseneault L, Belsky D, et al. A gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. P Natl Acad Sci USA. 2011;108(7):2693–2698.
Welsh MC, Pennington BF. Assessing frontal lobe functioning in children: Views from developmental psychology. Developmental neuropsychology. 1988;4(3):199-230.
Barkley RA. ADHD and the nature of self-control. Guilford Press; 1997.
Duran D, Topping K. Learning by teaching: Evidence-based strategies to enhance learning in the classroom. Taylor & Francis; 2017.
Wulf G, Shea C, Lewthwaite R. Motor skill learning and performance: a review of influential factors. Medical education. 2010;44(1):75-84.
Bargh JA, Schul Y. On the cognitive benefits of teaching. Journal of Educational Psychology. 1980;72(5):593.
Benware CA, Deci EL. Quality of learning with an active versus passive motivational set. American educational research journal. 1984;21(4):755-65.
Nestojko JF, Bui DC, Kornell N, Bjork EL. Expecting to teach enhances learning and organization of knowledge in free recall of text passages. Memory & Cognition. 2014; 42(7):1038-48.
Renkl A. Learning for later teaching: An exploration of mediational links between teaching expectancy and learning results. Learning and Instruction. 1995;5(1):21-36.
Fraga GP, Carvalho RB, Hirano ES, Bollela VR. Basic life support: medical students learning by teaching. Medical education. 2012;46(11):1105. 1111/medu.12026
Cohen NJ, Eichenbaum H, Deacedo BS, Corkin S. Different Memory Systems Underlying Acquisition of Procedural and Declarative Knowledge. Annals of the New York Academy of Sciences. 1985;444(1):54-71.
Masters R, Maxwell J. The theory of reinvestment. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2008;1(2):160-83.
Daou M, Buchanan TL, Lindsey KR, Lohse KR, Miller MW. Expecting to teach enhances learning: Evidence from a motor learning paradigm. Journal of Motor Learning and Development. 2016;4(2):197-207.
Daou M, Lohse KR, Miller MW. Expecting to teach enhances motor learning and information processing during practice. Human movement science. 2016;49:336-45.
Daou M, Lohse KR, Miller MW. Does practicing a skill with the expectation of teaching alter motor preparatory cortical dynamics?. International Journal of Psychophysiology. 2018;127:1-0.
Cross ES, Schmitt PJ, Grafton ST. Neural substrates of contextual interference during motor learning support a model of active preparation. Journal of cognitive neuroscience. 2007;19(11):1854-71.
Anderson JR. Acquisition of cognitive skill. Psychological review. 1982;89(4):369.
Masters R, Maxwell J. The theory of reinvestment. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2008;1(2):160-83.
Baddeley A. Working memory. Current biology. 2010;20(4): 36-40.
Ficarella SC, Battelli L. Motor preparation for action inhibition: a review of single pulse tms studies using the go/nogo paradigm. Frontiers in psychology. 2019;21;10:340.
Chauvel G, Wulf G, Maquestiaux F. Visual illusions can facilitate sport skill learning. Psychonomic bulletin & review. 2015;22(3):717-21.
Bahmani M, Wulf G, Ghadiri F, Karimi S, Lewthwaite R. Enhancing performance expectancies through visual illusions facilitates motor learning in children. Human movement science. 2017;55:1-7.
Khodadadi M, Amani A. N-back software.Tehran, Sina Behavioral-Cognitive Research Institute. 2014. (In Persian).
Jonides J, Schumacher EH, Smith EE, Lauber EJ, Awh E, Minoshima S, Koeppe RA. Verbal working memory load affects regional brain activation as measured by PET. Journal of cognitive neuroscience. 1997;9(4):462-75.
Kane MJ, Engle RW. The role of prefrontal cortex in working-memory capacity, executive attention, and general fluid intelligence: An individual-differences perspective. Psychonomic bulletin & review. 2002;9(4):637-71.
Kane MJ, Conway AR, Miura TK, Colflesh GJ. Working memory, attention control, and the N-back task: a question of construct validity. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 2007;33(3):615.
Nejati V. Cognitive abilities questionnaire: development and evaluation of psychometric properties. Advances in Cognitive Science. 2013;15(2):11-9. (In Persian).
Kelly AC, Hester R, Murphy K, Javitt DC, Foxe JJ, Garavan H. Prefrontal‐subcortical dissociations underlying inhibitory control revealed by event‐related fMRI. European Journal of Neuroscience. 2004;19(11):3105-12.
Khodadadi M, Khorram A, Amani A. Go / No go software.Tehran, Sina Behavioral-Cognitive Research Institute. 2014. (In Persian).
Fassbender C, Murphy K, Foxe JJ, Wylie GR, Javitt DC, Robertson IH, Garavan H. A topography of executive functions and their interactions revealed by functional magnetic resonance imaging. Cognitive Brain Research. 2004;20(2):132-43.
Ghadiri F, Jazayeri A, A'shayeri H, Ghazi-Tabatabaei M. The Role of Cognitive Rehabilitation in Reduction of Executive Function Deficits and Obsessive-Compulsive Symptoms in Schizo-Obsessive Patients. JOURNAL OF REHABILITATION. 2007; 7 (4) :11-24. (In Persian).
Fiorella L, Mayer RE. Role of expectations and explanations in learning by teaching. Contemporary Educational Psychology. 2014;39(2):75-85.
Wulf G. Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2013;6(1):77-104.
Diamond A. Executive functions. Annual review of psychology. 2013; 64:135-68.
Diamond A. Close interrelation of motor development and cognitive development and of the cerebellum and prefrontal cortex. Child Development. 2000;71(1):44–56.
Livesey D, Keen J, Rouse J, White F. The relationship between measures of executive function, motor performance and externalising behaviour in 5-and 6-year-old children. Human movement science. 2006;25(1):50–64.
Cameron CE, Brock LL, Murrah WM, Bell LH, Worzalla SL, Grissmer D, Morrison FJ. Fine motor skills and executive function both contribute to kindergarten achievement. Child development. 2012;83(4):1229-44.
Hardy L, Mullen R, Jones G. Knowledge and conscious control of motor actions under stress. British Journal of psychology. 1996;87(4):621-36.
Lam WK, Maxwell JP, Masters R. Analogy learning and the performance of motor skills under pressure. Journal of Sport and Exercise Psychology. 2009;31(3):337-57.
Daou M, Hutchison Z, Bacelar M, Rhoads JA, Lohse KR, Miller MW. Learning a skill with the expectation of teaching it impairs the skill’s execution under psychological pressure. Journal of Experimental Psychology: Applied. 2019; 25(2):219–229.
صالحی, م. , صائمی, ا. and دوستان, م. (2022). تاثیر انتظار برای آموزش بر کارکردهای اجرایی و یادگیری مهارت ضربه پات گلف. Sports Psychology, 14(1), 31-44. doi: 10.48308/mbsp.2021.210011.0
MLA
صالحی, م. , , صائمی, ا. , and دوستان, م. . "تاثیر انتظار برای آموزش بر کارکردهای اجرایی و یادگیری مهارت ضربه پات گلف", Sports Psychology, 14, 1, 2022, 31-44. doi: 10.48308/mbsp.2021.210011.0
HARVARD
صالحی, م., صائمی, ا., دوستان, م. (2022). 'تاثیر انتظار برای آموزش بر کارکردهای اجرایی و یادگیری مهارت ضربه پات گلف', Sports Psychology, 14(1), pp. 31-44. doi: 10.48308/mbsp.2021.210011.0
CHICAGO
م. صالحی , ا. صائمی and م. دوستان, "تاثیر انتظار برای آموزش بر کارکردهای اجرایی و یادگیری مهارت ضربه پات گلف," Sports Psychology, 14 1 (2022): 31-44, doi: 10.48308/mbsp.2021.210011.0
VANCOUVER
صالحی, م., صائمی, ا., دوستان, م. تاثیر انتظار برای آموزش بر کارکردهای اجرایی و یادگیری مهارت ضربه پات گلف. Sports Psychology, 2022; 14(1): 31-44. doi: 10.48308/mbsp.2021.210011.0