تأثیر تمرین همراه با تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای با نویز تصادفی بر امواج مغزی و مؤلفه‌های زمانی و فضایی در یادگیری یک تکلیف ادراکی- حرکتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر به بررسی آثار ترکیب tRNS با تمرین پرداخت تا اثرات این ترکیب را بر امواج مغزی و بهبود مؤلفه‌های زمانی و فضایی در یادگیری تکلیف ادراکی- حرکتی بسنجد.
روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی مبتنی بر طرح پیش‌آزمون- اکتساب- پس‌آزمون بود. 30 دانشجوی مرد (میانگین سنی 62/22) که با توجه به پیشینه ها به صورت در دسترس انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی (1- tRNS همراه با تمرین حرکتی، 2- tRNS ساختگی همراه با تمرین حرکتی، 3- تمرین حرکتی) تقسیم شدند. شرکت‌کنندگان تکلیف حرکتی ترسیم 20 دایره را در سه مرحله‏ی پیش‌آزمون (10 کوشش)، مداخله (6 جلسه شامل 5 بلوک 10 کوششی)، پس‌آزمون (یک روز پس از مداخله، 10 کوشش) انجام دادند. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی مانند فراوانی، میانگین، انحراف معیار، تجزیه و تحلیل شدند. برای طبیعی بودن توزیع داده‌ها آزمون شاپیرو- ویلک به‌عمل آمد و از تحلیل واریانس یک‌راهه با اندازه‌گیری‌های مکرر، آزمون پیگردی بونفرونی، آزمون‌های کراسکال والیس و فریدمن نیز استفاده شد.
نتایج: نتایج آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS نشان داد که tRNS باعث بهبود در عملکرد امواج بتا و موج حسی‌حرکتی (SMR) شده‌است (001/0p=). همچنین tRNS تاثیر معناداری بر کاهش خطای فضایی و زمان اجرای حرکت داشت (001/0p=).  tRNSبر زمان حرکت پس از شش جلسه تاثیر داشت در حالی‌که بر خطای فضایی پس از سه جلسه چنین تاثیری داشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل شده، tRNS می‌تواند به‌عنوان یک راهکار موثر جهت کاهش خطاهای حرکتی و بهبود زمانبندی حرکت و در پی آن ارتقای عملکرد حرکتی ظریف معرفی شود. همچنین طبق نتایج، برای کاهش خطای فضایی سه جلسه تمرین همراه با tRNS  کافی است ولی جهت کاهش خطای زمانی نیاز به تعداد جلسات بیشتری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effect of Training with Transcranial Electrical Stimulation with Random Noise on Brain Waves and Temporal/Spatial Components in Learning a Perceptual-Motor Task

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Salehi
  • Mohammadreza Doustan
  • Esmaeel Saemi
Department of Motor Behavior and sport psychology, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Purpose: The present study aimed to investigate the effects of combining tRNS with exercise on brain waves and the enhancement of temporal and spatial components in perceptual-motor task learning.
Methods: This semi-experimental research utilized a pretest-acquisition-posttest design. Based on the literature review, 30 male students (mean age 22.62 ± 62) were randomly divided into three experimental groups (1- tRNS combined with motor training, 2- sham tRNS combined with motor training, 3- motor training). Participants completed a movement task of drawing a circle in three phases: pretest (10 trials), intervention (one day after pretest; 6 sessions with 5 blocks of 10 attempts each), post-test (one day after intervention, 10 trials). Each trial ended after drawing 20 laps of the circle. Data were analyzed using descriptive statistics, Shapiro-Wilk test for data distribution normality, one-way analysis of variance with repeated measurements, Bonferroni follow-up test, Kruskal-Wallis, and Friedman tests.
Results: Statistical analysis using SPSS software revealed that tRNS improved beta rhythm and sensorimotor rhythm (SMR) power (P=0.001). Additionally, tRNS significantly reduced spatial error and movement execution time (P=0.001). The effect of tRNS on movement time was observed after six sessions, while the effect on spatial error was evident after three sessions.
Conclusion: The results suggest that tRNS is an effective approach to decrease movement errors, enhance movement timing, and improve fine motor performance. Three training sessions with tRNS were adequate to reduce spatial error, but more sessions were required to reduce temporal error.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brain Stimulation
  • Variability
  • Motor Redundancy
  • Noise
  • Stochastic Resonance