Identify children with developmental coordination disorder: The Relationship between the Movement Assessment Battery for Children (M-ABC) and the Developmental Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ) among 6 and 7-Year-Old Children

Document Type : علمی- پژوهشی

Author

Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Islamic Azad University, Khorasgan, Iran

Abstract

The aim of this study was to investigate the relationship between the Movement Assessment Battery for Children (M-ABC) and the Developmental Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ) among 6 and 7-year-old children in Isfahan. The sample of the study consisted of 243 boys and girls (154 boys and 152 girls) aged 6 and 7 years who were selected using convenience sampling. First, the Developmental Coordination Disorder Questionnaire was filled out by parents and then the children were assessed using the M-ABC test. Pearson correlation coefficient was used in order to analyze data. The results showed that the correlation between the two instruments in the overall score as well as subscale were of low to moderate. So, it seems, design a native proper test with the aim of Screening for Screening Children with developmental coordination disorder is the best offer.

Keywords


  1. اسماعیل‌زاده، مریم، صالحی، حمید، منصوری، شاهین (1390). تأثیر حرکات منتخب ریتمیک بر هماهنگی دست-پای کودکان دختر دارای اختلال هماهنگی رشدی، مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شماره 2، 46-51.
  2. امینی، حجت الله، جابری مقدم، علی (1394). تاثیر تمرینات ژیمناستیک بر ویژگی های عصب روان شناختی کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره 20، 217-238.
  3. بادامی، رخساره، نزاکت‌الحسینی، مریم، رجبی، فهیمه، جعفری، منصوره (1394). روایی و پایایی مجموعه آزمون‌های ارزیابی حرکت کودکان برای کودکان 6 ساله شهر اصفهان، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره 19، 105-122.
  4. باقرنیا، رحمان، محمدی‌زاده، محمود (1392). شیوع اختلال هماهنگی رشدی در کودکان 3 تا 11 ساله ایرانی، نشریه پژوهش در علوم توانبخشی، شماره 6، 1077-1099.
  5. جهانبخش، اکبر، بادامی، رخساره (1393). روایی و پایایی مجموعه آزمون‌های ارزیابی حرکت کودکان برای کودکان 6 سالة سرپل-الذهاب ، پایاننامة کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، دانشکده تربیت بدنی.
  6. ساولز برگ، گیرت (2003). "رشد هماهنگی حرکت در کودکان و کاربرد آن در زمینه های کارپژوهی، علوم سلامتی و ورزش". ترجمه عبدالله قاسمی و میثم رضایی (1387)، چاپ اول، تهران: دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات. ص: 158-175.
  7. صالحی حمید، افسرده‌بخشایش رحمان، موحدی احمدرضا، قاسمی وحید(1390)، ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی سیاهة اختلال هماهنگی رشد حرکت در پسران6-11ساله، فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، شماره 4، 135-161.
  8. میراب‌شهری، زهرا، بادامی، رخساره (1393). مقایسة مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان 7 سالة شهر و روستا، پایاننامة کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، دانشکده تربیت بدنی.
  9. نامدار طجری، سمیه، فرخی، احمد، رستمی، رضا، کردی، محمدرضا، مقدس تبریزی، یوسف (1394). اثر مداخله تمرین بدنی بر تبحر حرکتی پسران 7 تا 10 ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره 22، 55-68.
  10. American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th edn. Washington DC: American Psychiatric Association.
  11. Bruininks, R. H., & Bruininks, B. D. (2005). Bruininks–Oseretsky test of motor proficiency: Examiner’s manual (2nd ed.). Windsor, UK: NFER-Nelson.
  12. Chen, Y. W, Tseng, M.H, Hu, F.C, Cermak, S.A. (2009). Psychosocial adjustment and attention in children withdevelopmental coordination disorder using differentmotor tests, Research in Developmental Disabilities 30 ,1367–1377.
  13. Chow, S. and Henderson, S., (2003). "Interrater and test-retest reliability of the Movement Assessment Battery for Chinese preschool children". American Journal of Occupational Therapy, 57(5),574-577.
  14. Chow, S., Hsu, Y., Henderson, S.E., Barnett, A. and Kai, Lo. S. (2006). "The Movement ABC: a cross-cultural comparison of pre-school children from Hong Kong, Taiwan, and the USA". Adapted Physical Activity Quarterly, 23, 31-48.
  15. Chow, S. M. K., Henderson, S. E., & Barnett, A. L. (2001). "The Movement Assessment Battery for Children: A comparison of 4-yearold to 6-year-old children from Hong Kong and the United States". American Journal of Occupational Therapy, 55, 55–61.
  16. Cools, W., Martelaer, K.D., Samaey, C., & Andriees, C. (2008). "Movement skill assessment of typically developing preschool children: A review of seven movement skill assessment tools". Journal of Sports Science and Medicine, 8, 154-168.
  17. Croce, R.V., Horvat, M. and McCarthy, E. (2001). "Reliability and concurrent validity of the Movement Assessment Battery for Children". Perceptual and motor skills, 93, 275-280.
  18. Engel-Yeger, B., Rosenblum, S., & Josman, N. (2010). "Movement Assessment Battery for Children (M-ABC): Establishing construct validity for Israeli children". Research in Developmental Disabilities, 31 (1), 87-96.
  19. Geuze, R., Jongmans, M. J., Schoemaker, M., & Smits-Engelsman, B. (2001). "Clinical and research diagnostic criteria for developmental coordination disorder: A review and discussion". Human Movement Science, 20, 7–47.
  20. Henderson, S. E., & Sugden, D. A. (1992). "Movement assessment battery for children manual". London: The Psychological Corporation Ltd.
  21. Henderson, S. E., Sugden, D. A., & Barnett, A. L. (2007). Movement assessment battery for children-2: Examiner’s manual (2nd ed.). London: Pearson Assessment
  22. Kaplan, B., Wilson, B., Dewey, D., & Crawford, S. (1998). "DCD may not be a discrete disorder". Human Movement Science, 17(4), 471–490.
  23. Maeland, A.F. (1992). "Identification of children with motor coordination problems". Adapted Physical Activity Quarterly, 9, 330-42.
  24. Rasmussen, P.,&Gillberg, C. (2000). Natural outcome of ADHD with developmental coordination disorder at age 22 years: A controlled, longitudinal, community-based study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 39, 1424 – 1431.
  25. Riggen, K.J., Ulrich, D. and Ozman, J.C. (1990). "Reliability and Concurrent validity of the TEST OF Motor Impairment-Henderson Revision". Adapted Physical Activity Quarterly,7,249-58.
  26. Ruizi, L.M., Graupera, J.LGutierrez, M., & Miyahara, M (2003). "The assessment of motor coordination in children with the Movement ABC test: A comparative study among Japan, USA and Spain". International Journal of Applied Sport Science, 15 (1), 22-35.
  27. Schoemaker, M. M., Flapper, B., Verheij, N. P.,Wilson, B. N., Reinders-Messelink, H. A., & de Kloet, A. (2006). Evaluation of the developmental coordination disorder questionnaire as a screening instrument. Developmental Medicine & Child Neurology, 48, 668 – 673.
  28. Smits-Engelsman, B., Henderson, S. E., & Michels, C. (1998). "The assessment of children with developmental coordination disorders in the Netherlands: The relationship between the Movement Assessment Battery for Children and the Korperkoordinations Test fur Kinder". Human movement science, 17,699-709.
  29. Smits-Engelsman, Fiers,M.J., & Henderson, S. E (2008). "Interrater reliability of the Movement Assessment Battery for Children". American Physical Therapy association, 88 (2), 286-294.
  30. Tan, S., Parker, H., & Larkin, D. (2001). "Concurrent validity of motor tests used to identify children with motor impairment". Adapted Physical Activity Quarterly, 18, 168–182.
  31. Venetsanou, F., Kambas, A., Ellinoudis, T., Fatouros, L., Giannakidou, D., Kourtessis, T. (2011). "Can the movement assessment battery for children-test be the ''gold standard'' for the motor assessment of children with developmental coordination disorder?" Research in Developmental Disabilities, 32, 1-10
  32. Wilson, B. N., Crawford, S. G., Green, D., Roberts, G., Aylott, A., & Kaplan, B. J. (2009). Psychometric properties of the revised developmental coordination disorder questionnaire. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 29, 184 – 204.
  33. Wilson, B. N., Kaplan, B. J., Crawford, S. G., Campbell, A., & Dewey, D. (2000). Reliability and validity of a parent questionnaire on childhood motor skills. The American Journal of Occupational Therapy, 54, 484 – 493.
  34. Yoon, D. Y., Scott, K., Hill, M. N., Levitt, N. S., & Lambert, E. V. (2006). Review of three tests of motor proficiency in children. Perceptual and Motor Skills, 102(2), 543– 551. http://dx.doi.org/10.2466/pms.102.2.543-551