الگوی ساختاری آگاهی بدنی و تنظیم هیجان با انگیزش یادگیری و مشارکت ورزشی در کلاس تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری آگاهی بدنی و تنظیم هیجان با مشارکت ورزشی و انگیزش یادگیری در درس تربیت بدنی انجام شد.

روش ها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری شامل دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بودند. حجم نمونه شامل 200 نفر بود. جهت جمع آوری داده ها، از پرسشنامه آگاهی بدنی (BAQ)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان، مقیاس انگیزش یادگیری تربیت بدنی و پرسشنامه مشارکت در کلاس تربیت بدنی برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق استفاده شد. از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری پی ال اس برای تحلیل آماری استفاده شد.

یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان‌دهنده وجود ارتباط مثبت و معنادار ساختاری بین انگیزش یادگیری (001/0=P، 45/8T=، 41/0b=)، مشارکت ورزشی (001/0=P، 22/5T=، 27/0b=) و تنظیم هیجان (001/0=P ، 56/5T=، 28/0b=) با آگاهی بدنی دانش‌آموزان می‌باشد. علاوه بر این، ارتباط مثبت و معناداری نیز بین انگیزش یادگیری (001/0=P، 16/7T=، 36/0b=) و مشارکت ورزشی (000/0=P، 41/6T=، 32/0b=) با تنظیم هیجان دانش‌آموزان مشاهده شد. همچنین، تنظیم هیجان به‌طور معناداری رابطه بین آگاهی بدنی و انگیزش یادگیری (000/0=P، 82/5T=، 29/0b=) و مشارکت ورزشی (000/0=P، 39/4T=، 24/0b=) را میانجی‌گری کرد.

نتیجه گیری: این یافته ها نشان می دهد که دانش آموزانی که آگاهی بدنی بالایی دارند و بر حس‌های درونی خود تمرکز می‌کنند، انگیزش و مشارکت ورزشی بیشتری در کلاس تربیت بدنی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Structural Model of Body Awareness and Emotion Regulation in Physical Education Lessons: Impact on Learning Motivation and Sports Participation

نویسنده [English]

  • Sara Bagheri
Assistant professor, Department of Physical Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: This research aimed to explore the structural connections between body awareness, emotion regulation, sports participation, and learning motivation within physical education lessons.

Methods: Utilizing a correlational design, the study employed structural equation modeling to analyze data from a sample of 200 second-grade high school students in Tehran. Various instruments, including the Body Awareness Questionnaire (BAQ), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, Physical Education Learning Motivation Scale, and Physical Education Lesson Participation Questionnaire, were utilized to assess the relevant variables.

Results: Statistical analysis was conducted using PLS software, revealing significant positive relationships: learning motivation (P=0.000, T=8.45, b=0.41), sports participation (P=0.000, T=5.22, b=0.27), and emotion regulation (P=0.000, T=5.56, b=0.28) were all positively correlated with students' body awareness. Furthermore, learning motivation (P=0.000, T=7.16, b=0.36) and sports participation (P=0.000, T=6.41, b=0.32) also showed significant positive relationships with emotion regulation. Notably, emotion regulation served as a significant mediator between body awareness and both learning motivation (P=0.000, T=5.82, b=0.29) and sports participation (P=0.000, T=4.39, b=0.24).

Conclusion: These results suggest that students with heightened body awareness and attentiveness to their internal sensations tend to exhibit greater motivation and engagement in physical education activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Body Awareness
  • Emotion Regulation
  • Motivation
  • Sports Participation
  • Physical Education