مدل یابی معادلات ساختاری پیش‌بینی اضطراب اجتماعی در دانشجویان براساس طرحواره‌های ناسازگار اولیه: نقش میانجیگری احساس پذیرش خود و فعالیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد علوم پزشکی قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی اضطراب اجتماعی در دانشجویان براساس طرحواره­های ناسازگار اولیه با بررسی نقش میانجیگری احساس پذیرش خود و فعالیت بدنی بود.
روش‌ها: این پژوهش به لحاظ نوع هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمام دانشجویان ورزشکار دانشگاه آزاد واحد قم تشکیل دادند که از میان آنها تعداد 320 نفر به روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000)؛ نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ (1998)؛ نیم‌رخ ﺳﺒﻚ زﻧﺪﮔﻲ ارﺗﻘﺎءدﻫﻨﺪه ﺳﻼﻣﺘﻲ؛ و پرسشنامه پذیرش خود بود. برازش مدل ساختاری با استفاده از شاخص­های برازش و نرم افزارهای اس.پس.اس.اس و آیموس مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: یافته های پژوهش حاضر نشان داد اضطراب اجتماعی در دانشجویان براساس طرحواره­های ناسازگار اولیه با نقش میانجیگری احساس پذیرش خود (001/0=P، 73/3=Z) و فعالیت بدنی (001/0=P، 11/4=Z) پیش‌بینی می­شود.
نتیجه گیری: براساس یافته­های حاضر طراحی برنامه‌های آموزشی برای شناسایی و اصلاح طرحواره‌های ناسازگار اولیه در دانشجویان ورزشکار پیشنهاد می­شود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Structural Equation Modeling for Predicting Social Anxiety in Students based on Early Maladaptive Schemas: With a Mediating Role of Self-Acceptance and Physical Activity

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohammad Ebrahim Montazeri 1
  • Anis Khoshlahjeh Sedg 2
1 Mc in Clinical Psychology, Department of Psychology, Qom Medical Sciences Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
2 2. Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Qom Medical Sciences, Qom, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The aim of this study was to predict the social anxiety in students based on early maladaptive schemas, with self-acceptance and physical activity as mediating factors.
Methods: This study was applied with a correlational method. The statistical population included all student at Qom Branch of Islamic Azad University, with 320 participants selected through convenience sampling. Research instruments used were the Social Phobia Inventory, the Young Schema Questionnaire (1998), Health-Promoting Lifestyle Profile and the Unconditional Self-Acceptance Questionnaire. Structural equation modeling was conducted using fit indices and SPSS and AMOS software.
Results: The results indicated that social anxiety in student athletes can be predicted based on early maladaptive schemas, with self-acceptance (P=0.001, Z=3.73) and physical activity (P=0.001, Z=4.11) playing mediating roles.
Conclusion: Based on these findings, it is recommended to develop educational programs aimed at identifying and modifying early maladaptive schemas in student athletes.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Anxiety
  • Maladaptive Schemas
  • Self-Acceptance
  • Physical Activity