ویژگی‌های روان‌سنجی نسخة فارسی پرسش‌نامة خودارزیابی شاخص‌های حکمرانی مطلوب در ورزشکاران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اعتباریابی و روان‌سنجی نسخة فارسی پرسش‌نامة خودارزیابی شاخص های حکمرانی مطلوب در ورزشکاران بود.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی و در زمرة رواسازی ابزار می‌باشد که اطلاعات لازم و مورد نیاز آن به صورت مقطعی جمع‌آوری شد. جامعة آماری مطالعۀ حاضر را کلیة ورزشکاران رشته های والیبال، بسکتبال، کشتی و تکواندو شهر تهران تشکیل دادند. نمونة آماری پژوهش حاضر نیز شامل 189 نفر بودند که به­روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و پرسش‌نامة خودارزیابی شاخص های حکمرانی مطلوب در ورزشکاران را تکمیل نمودند. این پرسش‌نامه شامل 31 سوال و شش خرده مقیاس شفافیت سازمانی و گزارشگری، روند دموکراتیک، پاسخگویی/مکانیزم های کنترل، یکپارچگی ورزشی، انسجام و نمایندگی ذینفعان تشکیل شده است. جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، و برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان دهندة برازش مطلوب نسخۀ فارسی پرسش‌نامة خودارزیابی شاخص های حکمرانی مطلوب در ورزشکاران بود. همچنین همسانی درونی از مقادیر قابل قبولی برخوردار بودند.
نتیجه گیری: بنابراین، نسخۀ فارسی پرسش‌نامة خودارزیابی شاخص های حکمرانی مطلوب در ورزشکاران از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و روان‌شناسان، ورزشکاران، و پژوهشگران می‌توانند از این پرسش‌نامه استفاده کنند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of the Persian Version of the Self-Assessment Questionnaire Indicators of Good Governance in Athletes

نویسندگان [English]

  • Maryam AghaSeyed Azizolah 1
  • Ali Asghar Doroudian 2
  • Reza Nikbakhsh 3
  • Reza Shajie 4
1 Ph.D. Student at Sport Management, Department of Physical Education, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Physical Education, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Payame-Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the Persian version of the self-assessment questionnaire indicators of good governance in athletes.
Methods: The research method is non-experimental studies in the field of instrument validation in which the necessary information was collected cross-sectionally. The statistical population of the present study consisted of volleyball, basketball, wrestling, and taekwondo athletes in Tehran. The statistical sample also included 189 athletes who were selected by availably method and completed the self-assessment questionnaire indicators of good governance. The questionnaire consists of 31 questions and six sub-scales including organizational and reporting transparency, democratic process accountability/control mechanisms, sport integrity, solidarity and stakeholders’ representation. Data were analyzed with Confirmatory factorial analysis based on structural equations, Cronbach’s alpha coefficient, and intra-class correlation coefficient tests.
Results: The result showed that the self-assessment questionnaire indicators of good governance has acceptable fit indexes (RMSEA=0.035, CFI=0.913, TLI=0.971, PNFI=0.842, and AGFI=0.915), internal consistency.
Conclusion: Thus, the Persian version of the self-assessment questionnaire indicators of good governance has acceptable reliability and validity in athletes, and coaches, researchers, psychologists, and athletes can use this questionnaire.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychometric
  • Self-Assessment Questionnaire Indicators of Good Governance
  • Athletes
  • Validity
  • Reliability
  1.  

    1. Asgari Gandomani, R., Bagheri, G., Alidoust Ghahfarokhi, E., & Rahmati, M. H. (2020). Designing and Validating of Good Governance Model on Athletic Federation of Islamic Republic of Iran. Sport Management Studies, 12(63), 163-186. (Persian).
    2. Asmild M, Paradi J C, Pastor J T. (2009). Centralized resource allocation BCC models. Omega. 1(37): 40-49.
    3. Bernards E & Robinson L. (2007)."A Framework for Understanding the Performance of National Governing Bodies of Sport". European Sport Management Quarterly,Volume 7, Issue 3, pages :249-268.
    4. Bocher E & Kote L. (2005)."A Framework for Understanding the Performance of National Governing Bodies of Sport". European Sport Management Quarterly,Volume 7, Issue 3, pages :249-268
    5. Bolton, Mik. (2003). Public sector performance measurement: delivering greater
      accountability”; Work study; volume 52; No1.20-24.
    6. Budevici-Puiu, L., Manolachi, V., & Manolachi, V. (2020). Specific Elements of Good Governance in Sport, as Important Factors in Ensuring the Management. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 12(4), 328-337.
    7. Chadwick S. From outside lane to inside track: sport management research in the twenty – first century”. Management Decision, 2009, 47(1). PP: 191-203
    8. Zaid Abadi R, Rezaei F, Motasharei E. (2014). Psychometric properties and normalization of Persian Version of Ottawa Mental Skills Assessment Tools (OMSAT-3). Sport Psychology Studies. 7: 63-82. (In Persian).
    9. Dwaikat, N.Y. A comprehensive model for assessing the quality in higher education institutions", The TQM Journal, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. 2020, https://doi.org/10.1108/TQM-06-2020-0133
    10. Mohammadi L, Honari H., Afshari, M. (2016). Performance Evaluation of Sport Federation Applying European Foundation for Quality Management Excellence Index: Case Study (Canoeing federation). Sport Management Studies, 2016, 8(35), 163-182. (Persian).
    11. Pielke R, Harris S, Adler J, Sutherland S, Houser R, McCabe J. An evaluation of good governance in US Olympic sport National Governing Bodies. European Sport Management Quarterly, 2020, 20(4), 480-499.
    12. Skinner J, Edwards A, Corbett B. Research methods for sport management: Routledge; 2014.
    13. Taheriattar, G. Ethical Leadership as a Facilitator of Good Governance Realization. Quarterly Journal of Public Organizations Management, 2017, 6(1), 115-130.
    14. Rasafiani M, Sahaf R, Shams A, Vameghi R, Zareian H, Akrami R. (2020). Validity and Reliability of the Persian Version of the World Health Organization Quality of Life Questionnaire – the Older Adults Edition. Salmand: Iranian Journal of Ageing. 15 (1) :41-28.
    15. Sahaf R., Delbari A., Fadaye Vatan R., Rassafiani M., Sabour M., Ansari G., Shams A. (2014). Validity and Reliability of Self-Report Physical Activity Instruments for Iranian Older People. Salmand: Iranian Journal of Ageing. 9 (3): 206-217.
    16. Shams A., Shamsipour Dehkordi P. (2017) Psychometric Properties of Sport Imagery Questionnaire among Iranian National Team’s Athletes. Motor Behavior. 9 (28): 17-36. (In Persian).
    17. Vang L., LePine JA. Helping and voice extra-role behaviors: Evidence of construct and predictive validity. Academy of management journal, 2018, 41(1), 108-119.
    18. zareian, H., Rasekh, N. Validation and Standardization of Good Governance Questionnaire in Iran Sport and Youth Ministry. Sport Management Journal, 2019, 11(4), 685-704. (Persian).
    19. Brown T A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. Guilford Publications; First Edition.
    20. Terry P C, Lane A M. (2000). Normative values for the profile of mood states foruse with athletic samples. Journal of Applied Sport Psychology. 2000; 12: 93-109.