چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روشهای آموزش قیودمحور و حس بازی بر جستجوی بینایی کودکان دختر 11-10 ساله در قالب بازیهای بومی-محلی انجام شد.
روشها: این پژوهش از نوع نیمهتجربی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود که بهصورت علی- مقایسهای و بهشکل میدانی انجام شد. پنجاه و پنج دانشآموز دختر (10±11 سال) بهصورت تصادفی به دو گروه ترکیب رویکرد قیودمحور/ حس بازی و سنتی تقسیم شدند. آزمودنیها به مدت 12 هفته، هر هفته 3 جلسه یک ساعته مطابق رویکرد آموزشی گروه خود به تمرین پرداختند. از نرمافزار کاگلب برای ارزیابی جستجوی بینایی استفاده شد.
نتایج: نتایج تحلیل واریانس مرکب تفاوت معناداری را بین پیشآزمون و پسآزمون گروه ترکیبی نشان داد بهطوری که میتوان گفت احتمالاً 90% از تغییرات در جستجوی بینایی کودکان تحت تأثیر آموزش آنها بر اساس رویکرد ترکیبی بوده است. درحالیکه در آموزش سنتی در متغیر مربوطه تأثیر معناداری مشاهده نشد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که استفاده از رویکردترکیبی میتواند جستجوی بینایی دانشآموزان را بهبود بخشد.
نتیجهگیری: برای پیشرفت در آموزش تربیتبدنی، مهم است که معلمان یک مدرسه از دانشآموزان برای اجرای مؤثر رویکردهای ترکیبی در محیط مدرسه حمایت کنند. باید فرصتهایی فراهم شود تا به دانشآموزان اجازه داده شود که درک مفهومی خود را از رویکرد غیرخطی توسعه دهند.
کلیدواژهها
موضوعات