چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر پروتکل شنا بر بهبود کارکردهای اجرایی دانشجویان دختر رشتهی تربیت بدنی بود. روش مطالعه نیمه تجربی به صورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دختر رشتهی تربیت بدنی دانشگاه آزاد بوکان در سال تحصیلی 1398بود. بدین صورت از بین افرادی که ملاکهای ورود برای مشارکت در پژوهش حاضر را داشتند، 30 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب شده و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش( 15 نفر) و کنترل(15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامههای فراشناخت و فراخنای حروف- ارقام پاسخ دادند. گروه آزمایش پروتکل شنا را طی 12 جلسه( هفتهای یک بار و به مدت 90 دقیقه) توسط مربی مجرب در استخر مقبل هنرپژوه واقع در شهر بوکان اجرا کردند. پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار spss 21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که پروتکل شنا بر کارکردهای اجرایی( حافظهی کاری و فراشناخت) دانشجویان دختر رشتهی تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان موثر بوده است ( 001/0> p). یافتههای این پژوهش نشان داد که تمرینات شنا از طریق تغییرات سلولی و فیزیولوژیکی منجر به بهبود کارکردهای اجرایی دانشجویان میشود.
کلیدواژهها