چکیده
مقدمه: امروزه در دنیای ورزش ویژگیهای روانی از عوامل مهم در عملکرد ورزشکاران و سلامت آنها هست که این موضوع لزوم انجام مداخلاتی در جهت بهبود این ویژگیها را نشان میدهد. هدف از تحقیق پیش رو بررسی تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر خودکارآمدی و ترس از ارزیابی منفی دانش آموزان والیبالیست دختر میباشد.مواد و روش: روش پژوهش حاضر به شیوهی آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. نمونه آماری پژوهش 30 دانش آموزان والیبالیست دختر مقطع متوسطه بودند که از دبیرستانهای شهر قدس و بهصورت در دسترس انتخاب شدند. مشارکتکنندگان در دو گروه کنترل و گروه آموزش ذهن آگاهی مشارکت داشتند. گروه تجربی 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی را دریافت نمودند. دادهها با استفاده از مقیاس ترس از ارزیابی منفی واتسون و فرند و خودکارآمدی شرر و در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری جمعآوری شد. دادهها از طریق آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و با استفاده از SPSS 21 تحلیل شد.یافتهها: نتایج بیانگر این بود که آموزش ذهن آگاهی منجر به بهبود معنادار خودکارامدی دانش آموزان والیبالیست دختر شد. علاوه بر این، یافتهها بیانگر تأثیر معنیدار آموزش ذهن آگاهی بر کاهش ترس از ارزیابی منفی دانش آموزان والیبالیست دختر بود.نتیجهگیری: با توجه به فرضیههای و دیدگاههای اخیر در زمینة آموزش ذهن آگاهی در میان ورزشکاران، میتوان نتیجهگیری کرد که بهبود برخی ویژگیهای روانی ورزشکاران والیبالیست دختر همچون خودکارامدی و ترس از ارزیابی منفی منجر به بهبود عملکرد و سلامت جسمی و روانی آنها شوند.
کلیدواژهها