چکیده
هدف این پژوهش، طراحی الگوی رشد هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و داده ها به صورت کیفی از طریق مطالعات کتابخانه ای و مصاحبههای عمقی گردآوری و کد گذاری شد. سپس مؤلفهها و شاخصهای رشد هویت حرفه ای دبیران تربیت بدنی با بهره گیری از روش دلفی شناسایی شد. برای مقایسه زوجی و تعیین تأثیرات متقابل به صورت پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفت و پس از تکمیل آن، برای ساختاردهی مؤلفهها از تکنیک ISM استفاده شد. یافته ها نشان داد که در الگوی رشد هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی، 15 مؤلفه و 53 شاخص در ابعاد فردی، حرفهای، زمینه ای، اجتماعی-فرهنگی و رفاهی و اقتصادی وجود دارد و مؤلفهها در شش سطح ساختاردهی شدند. مؤلفههای جهت گیری تخصصی، جسمی-روانی و دانش حرفهای در پایین ترین سطح و مؤلفههای وظیفه مداری و تعهد حرفهای در سطح اول مدل ساختاری تفسیری پژوهش قرار گرفتند. میتوان گفت که برخورداری دبیران تربیت بدنی از قابلیت خلق موقعیتهای تربیتی اثربخش، تفکر تیمی، ابتکار و نوآوری، تخصص در آموزش رشتههای مختلف ورزشی، مشارکت در جریان توسعه سواد حرکتی، تغییر گرایی و هوش و استعداد، شکل گیری و یا تقویت دیگر مؤلفههای رشد هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی را تسهیل خواهد کرد.
کلیدواژهها
موضوعات