چکیده
هدف: هدف کلی این تحقیق، تعیین اثربخشی تمرینات ذهنآگاهی بر نظریه ذهن در دختران شطرنجباز نوجوان بود. روش-ها: طرح تحقیق، از نوع نیمهتجربی و به صورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا گردید. بدین منظور، تعداد 30 نفر از دختران شطرنجباز رده سنی نوجوان استان آذربایجانشرقی به صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان پس از تکمیل پرسشنامه نظریه ذهن هپی (1994)، به صورت تصادفی، به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 45 دقیقهای تحت تمرینات ذهنآگاهی قرار گرفتند و گروه کنترل، در هیچ فعالیت آموزشی شرکت ننمود. پس از اتمام جلسات تمرینی، هر دو گروه پرسشنامه نظریه ذهن هپی (1994) را دوباره تکمیل کردند. برای مقایسه دو گروه، از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح 05/0p< استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که تمرینات ذهنآگاهی بر نظریه ذهن در دختران شطرنجباز نوجوان، تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، میتوان به این صورت نتیجهگیری کرد که میتوان از آموزش ذهنآگاهی در بهبود نظریه ذهن و به تبع آن، قدرت شناختی شرکتکنندگان، بهره جست.
کلیدواژهها
موضوعات