چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر تعیین روایی و پایایی پرسشنامه مربیگری مهارت های زندگی در ورزش بود.
روش ها: بدین منظور 380 مربی به صورت داوطلبانه در تحقیق حاضر شرکت و پرسشنامه مربیگری مهارت های زندگی در ورزش را تکمیل نمودند. این پرسشنامه شامل 36 سوال در طیف شش ارزشی لیکرت از 1 (کاملاً مخالفم) تا 6 (کاملاً موافقم) می باشد. این پرسشنامه شامل پنج مولفه شامل ساختارسازی و تسهیل یک جو ورزشی مثبت؛ بحث درباره مهارت های زندگی، تمرین مهارت های زندگی، بحث درباره انتقال مهارت های زندگی و تمرین انتقال مهارت های زندگی می باشد. ابتدا روایی صوری و صحت ترجمۀ نسخه فارسی پرسشنامه مربیگری مهارت های زندگی در ورزش با استفاده از روش ترجمه، بازترجمه تأیید و از آمار استنباطی شامل تحلیل عاملی تأییدی، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب همبستگی درون طبقهای به منظور بررسی روایی سازه و همسانی درونی و پایایی زمانی (با فاصله دو هفته) استفاده شد.
نتایج: نتیجۀ پژوهش نشان دهندۀ برازش مطلوب نسخه فارسی پرسشنامه مربیگری مهارت های زندگی در ورزش بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد شاخصهای برازندگی (خی.دو به درجاتآزادی=69/1، سی.اف.آی=950/0، جی.اف.آی=861/0، و شاخص رمزی=44/0)، همسانی درونی (81/0) و پایایی زمانی (87/0) از مقادیر قابل قبولی برخوردار بودند.
نتیجهگیری: براساس نتایج به دست آمده، نسخه فارسی پرسشنامه مربیگری مهارت های زندگی در ورزش دارای روایی و پایایی کافی است و مربیان و مدیران با استفاده از آن می توانند محیط ورزشی و روابط مربی-ورزشکار در زمینه رشد مهارت های زندگی ورزشکاران و هدفمندی مربیان در آموزش مهارت های زندگی و ارتقاء انتقال مهارت های زندگی را ارزیابی نمایند.
کلیدواژهها