چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی در خانه (بسته پیشنهادی یونیسف) و راهبردهای فراشناختی بر سلامت کودکان 5 تا 8 سال در همهگیری بیماری کرونا انجام گرفت.
روشها: این پژوهش از نوع مداخلهای نیمه تجربی و از نظر طرح تحقیق، پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. شرکت کنندگان 84 کودک ساکن قم بودند که بصورت تصادفی در 6 گروه قرار گرفتند. دو رده سنی، شامل گروه تمرین یونیسف، گروه تمرین یونیسف همراه با راهبردهای فراشناختی و گروه کنترل. مداخله شامل 18 جلسه انجام بازیهای چهارگانه پیشنهادی یونیسف بود. گروه یونیسف پلاس این تمرینات را همراه با مصاحبه نیمه ساختار یافتهای که جهت تحریک فراشناخت بود، انجام میدادند.
نتایج: نتایج آزمونهای تحلیل واریانس مرکب و آنکووا نشان داد اکثر گروههای تمرینی، از پیشآزمون تا پسآزمون بهبود معنیداری در نتایج آزمون سلامت داشتهاند. اما آزمون آنکووا هیچ تفاوت معنیداری بین گروههای یونیسف و یونیسف پلاس در دو رده سنی نشان نداد؛ علیرغم اینکه امتیازات گروه یونیسف پلاس در هر دو رده سنی، بهتر از گروه یونیسف بود.
نتیجهگیری: در کل میتوان چنین بیان کرد که تمرینات پیشنهادی یونیسف در ارتقاء سلامت کودکان مفید بودهاند. در ترکیب این تمرینات با راهبردهای فراشناختی، انتظارات آنچنان برآورده نشده، اما تفاوت جزئی به نفع تمرینات ترکیبی، در جهت ارتقاء سلامت کودکان مشاهده شد.
موضوعات