چکیده
مقدمه: یکی از مؤثرترین عوامل در اجرای موفقیت آمیز، مهارت روانشناختی توجه است که به عنوان یک پیش نیاز شناختی برای اجرای عملکرد مطلوب در ورزش حیاتی است.
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر استفاده از کانون توجه بیرونی و درونی بر اجرای افراد مبتدی و ماهر در کارکنان مرکز آموزشی مالک اشتر اراک انجام شد.
روش شناسی: پژوهش از نوع شبه آزمایشی با هدف کابردی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان مرکز آموزشی مالک اشتر اراک بودند. از بین آنها نمونه آماری، شامل 30 نفر به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب و با توجه به سابقه تیراندازی در دو گروه 15 نفری گروه ماهر و مبتدی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شبیهساز تیراندازی و برگه ثبت امتیاز بود. برای آزمون فرضیه، از آزمون تحلیل واریانس آمیخته، آزمون بنفرونی با استفاده از نرمافزار 24 spss در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس مختلط نشان داد که اثر اصلی گروههای آزمایش معنادار، اثر اصلی شرایط توجه نیز معنادار ولی تعامل گروه با شرایط توجه معنادار نمی باشد. دقت تیراندازی افراد مبتدی (001/0P<) و ماهر (001/0P<) در شرایط توجه بیرونی به طور معنیداری بهتر از توجه درونی بود.
نتیجهگیری: به نظر میرسد در کارکنان مرکز آموزشی مالک اشتر ارائه دستورالعمل و راهنماییها به عناصری خارج از بدن و نحوه حرکات آن حین اجرای مهارت تیراندازی احتمالا فواید بیشتری به همراه خواهد داشت.
کلیدواژهها
موضوعات