چکیده
هدف: هدف از پژوهش بررسی تاثیر محیطهای تمرینی رقابتی و غیررقابتی بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در در دختران نوجوان با اضطراب صفتی بالا و پایین بود.
روش: در این پژوهش نیمهتجربی، 47 دختر نوجوان براساس نمرات اضطراب صفتی به دوگروه اضطراب صفتی بالا و پایین تقسیم و با توجه به نمرات پیش آزمون، به دو گروه تمرینی در محیط رقابتی و غیررقابتی جای گرفتند. چهار گروه در محیط های تمرینی 8 جلسه به تمرین پرداختند. پیشآزمون، آزمون های اکتساب و آزمون یادداری از شرکتکنندگان اخذ شد. برای تحلیل داده ها از آزمونهای واریانس یکراهه و تحلیل واریانس با اندازههای تکراری استفاده شد.
یافتهها: عملکرد گروهها در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در مرحله اکتساب و یادداری فوری بدون تفاوت معنیدار است. گروهها در مرحله یادداری تاخیری اختلاف معنی دار آماری با همدیگر دارند. نتایج نشان داد تمرین در محیط رقابتی منجر به عملکرد بهتر در شرکت کنندگان با اضطراب صفتی پایین و بالا شد. در اجرای مهارت ملاک، محیط رقابتی، ترجیحاً با اضطراب صفتی پایین و سپس با اضطراب صفتی بالا تعامل نشان داد.
نتیجهگیری: عملکرد شرکتکنندگان عمدتاً متاثر از محیط تمرین است نه سطح اضطراب صفتی طوری که شرکت کنندگان با اضطراب صفتی پایین و بالا در محیط تمرینی رقابتی عملکرد بهتری از خود نشان دادند.
کلیدواژهها
موضوعات