راهبردهای روانی- اجتماعی موثر بر بازاریابی انگیزشی در ورزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی، گروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

2 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

3 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر راهبردهای روانی- اجتماعی موثر بر بازاریابی انگیزشی در ورزش بود.
روش‌ها: استراتژی پژوهش، استفاده از نظریه داده ‌بنیاد بود. مشارکت­کنندگان در تحقیق 16 نفر اساتید بازاریابی ورزشی‌‌، روان شناسی ورزشی و بازاریابان ورزشی بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و از نوع گلوله‌ب رفی پس از رسیدن به حد اشباع نظری در تحقیق مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری داده های کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس یافته‌های بخش کیفی بر اساس معیار 5 ارزشی لیکرت تنظیم گردید. برای بررسی روایی و پایایی نتایج در بخش کیفی تحقیق از معیارهای گوبا و لینکلن‌ و در بخش کمی از شاخص های آلفای کرونباخ، پایایی همگون rho، پاپایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. در بخش کیفی تحلیل داده­ها با استفاده از روش داده بنیاد و با استفاده از سه مرحلۀ کدگذاری شناسایی باز‌‌، محوری و انتخابی و با استفاده از نرم افزار مکس کیودا نسخۀ 18 انجام شد.
نتایج: نتایج در قسمت کمی بیانگر تایید گویه­ها و عوامل در آزمون‌های تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم بود به این معنی بارهای عاملی گویه‌ها و عوامل بالاتر از 4/0 بودند. راهکارهای روانی – اجتماعی نحوه مدیریت مناسب‌‌، راهکارهای روانشناختی نحوه ترویج و تبلیغ‌‌، استراتژی مناسب‌‌ خدمات‌‌، ارتباط مناسب با مشتری‌‌، تناسب لوگو و با دیدگاه اجتماعی راهبردهای روانی-اجتماعی الگوی بازاریابی انگیزشی در ورزش را تشکیل دادند.
نتیجه گیری: براساس نتایج مظالعه حاضر مولفه های روانی – اجتماعی بازاریابی انگیزشی نیازمند برنامه ریزی جامع مسئولین ذی ربط می­باشد که طبق آن می توان حداکثر بهره اقتصادی از بازاریابی در ورزش را ارائه نمود.                     

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychological-Social Strategies Affecting Motivational Marketing in Sports

نویسندگان [English]

  • Shima Hesami 1
  • Korosh Veisi 2
  • Samira Aliabadi 3
1 Ph.D Student, Sport Management Department, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
2 Assistant professor of physical education department, Sanandaj branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
3 Assistant Professor in Physical Education Department, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The aim of this research was to investigate the psychological-social strategies affecting motivational marketing in sports.
Methods: The research method used was grounded theory. Participants included 16 experts in sports marketing, sports psychology, and sports marketers. Targeted sampling method was used to reach theoretical saturation in the research. Data collection tools included semi-structured interviews and a researcher-made questionnaire based on a 5-values Likert scale. Validity and reliability of the results were assessed using Guba and Lincoln criteria for qualitative research and Cronbach's alpha, homogeneity reliability, composite reliability, convergent validity, and divergent validity for quantitative research. Data analysis in the qualitative section was conducted using the grounded theory method, with three stages of open, axial, and selective coding using MaxQDA version 18 software.
Results: The results in the quantitative section confirmed the hypotheses and factors in the first and second order confirmatory factor analysis tests, with factor loadings of the items and factors above 0.4. Psychological-social strategies such as appropriate management, psychological promotion, suitable service strategies, customer relations, logo suitability, and alignment with social perspectives formed the pattern of motivational marketing in sports.
Conclusions: Based on the results of this study, the psychological-social components of motivational marketing require comprehensive planning by relevant authorities in order to maximize the economic benefits of marketing in sports.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological Strategy
  • Social Strategy
  • Motivational Marketing
  1. Dastghib SR, Torkfar A, Mirhosini SA, Gamshidian L. The role of cyberspace on athletes' behavioral and emotional responses: A case study brand in sports. Sport Psychology Studies, 2023; 12(43): 53-72.  In Persian
  2. Dehghani Soltani M, Mohammadi E, Hemmati A, Raufi M. An Examination of the Impact of Customer Relationship Management on Marketing Performance by Clarifying Mediating Role of Innovation and Marketing Memory. Commercial Strategies, 2020; 16(13): 59-78. In Persian
  3. Florea DL, Barbu CM, Barbu MR. A model of fans’ reaction to resurrected brands of sport organizations. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 2018, 19‌ (2), 127–146.
  4. Rahbari S, Khodayari A, Honari H, Amirtash A. Sponsorship Pattern Design of Sport for All in Iran Using Grounded Theory. Research on Educational Sport, 2021; 9(23): 235-266. In Persian
  5. Funk DC, Beaton A, Alexandris K. Sport consumer motivation: Autonomy and control orientations that regulate fan behaviours. Sport Management Review, 2011, 15(3), 355–367.
  6. Biraori O, Okibo W, Wamalwa W. Internal Customer Satisfaction Assessment in the Public Sector: a Case Study of Fleet Management Servisces Delivery. International Journal of Research in Commerce Economic and Management. 2014, 1(2): 12-28.
  7. Amirosadat N, Shafiee M, Hajipour B, Soltanee M. Identifying and Modeling Consumer Motivations for Participation in the Value Co-Creation in Beverage Industry (Zamzam Iran Co.). New Marketing Research Journal, 2019; 9(2): 53-76. In Persian
  8. Hennin-Hurau T, Gwinner KP.‌ Understanding relationship marketing outcomes: an international of relational benefit and relationship quality. Journal of Service Research, 2020, 230-247.
  9. Lee WI, Chang Y, Lunliu ‌ Exploring customers’ store loyalty using the means-end chain approach. Journal of Retailing and Consumer Services. 2017, 1(17) 395–405.
  10. Busetto L, Wick W, Gumbinger C. How to use and assess qualitative research methods. Neurol. Res. Pract. 2020, 2, 14. 1-12.
  11. Henseler J, Ringle CM. Sarstedt M. A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. J. of the Acad. Mark. Sci. 2015, 43, 115–135.
  12. Ghasemy M, Teeroovengadum V, Becker JM. et al. This fast car can move faster: a review of PLS-SEM application in higher education research. High Educ 2020, 80, 1121–1152.
  13. Dijkstra TK, Henseler J. Consistent partial least squares path modeling. MIS Quarterly, 2015, 39, 297-316.
  14. Matthews D, Son J, Watchravesringkan K. An exploration of brand equity antedants concerning brand loyalty: A cognitive, affective, and conative perspective, The Journal of Business & Retailing Management Research, 2014, 9(1), 26-39.