ارتباط ساختاری باورهای فراشناختی بر اشتیاق به تحصیل دانش آموزان ورزشکار: نقش میانجی گر اهداف پیشرفت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، اردبیل، ایران

چکیده

هدف این تحقیق ارتباط ساختاری باورهای فراشناختی بر اشتیاق به تحصیل دانش آموزان ورزشکار: نقش میانجی گر اهداف پیشرفت بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری، دانش‌آموزان ورزشکار نواحی چهارگانه کرج می باشد که براساس اداره آموزش و پرورش نواحی چهارگانه کرج 1751 نفر می باشند. نمونه گیری براساس نرم افزار جی پاور به تعداد 224 نفر تعیین شدند. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز(2004)، پرسشنامه اشتیاق به تحصیل فردریکز و بلومنفیلد (2004) و پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998) بودند. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه‌ها توسط اساتید مدیریت و روانشناسی تایید و سپس پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه باورهای فراشناختی 0.89، پرسشنامه اشتیاق به تحصیل 0.91 و پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه اهداف پیشرفت 0.81 گزارش گردید. روش تجزیه و تحلیل داده به وسیله نرم افزار SPSS19 و AMOS23 به روش معادلات ساختاری بود. یافته‌های تحقیق نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است و باورهای فراشناختی بر اشتیاق به تحصیل 59/0، اهداف پیشرفت بر اشتیاق به تحصیل 45/0 و باورهای فراشناختی بر اهداف پیشرفت 70/0 تأثیر دارد و از طرفی اهداف پیشرت تحصیلی دارای نقش میانجی کامل در تاثیر باورهای فراشناختی بر اشتیاق به تحصیل دانش‌آموزان ورزشکار شهر کرج دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بهبود دانش باورهای فراشناختی، توانمندی دانش‌آموزان را در جهت اشتیاق به تحصیل و اهداف پیشرفت افزایش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The structural relationship of metacognitive beliefs on academic motivation of student athletes: the mediating role of achievement goals

نویسندگان [English]

  • Akbar Mahdavi Ghareh Aghaj olya 1
  • Mehrdad Moharramzadeh 2
  • Abbas Naghizadeh Baghi 3
  • Leila Naghavi 4
1 Ph.D student of Sport Management , University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Professor of Sports Management, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran
3 Associate Professor of Sports Management, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran
4 Ph.D Education Management, Payam Noor University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

TThe aim of this research was the structural relationship of metacognitive beliefs on student athletes' desire to study: the mediating role of achievement goals. This research was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature. The statistical population includes student athletes of the four districts of Karaj, and the sampling was based on Gpower software, and the number of 224 people was determined, and the sampling method was random. It was simple. The measurement tools included Wells' metacognitive beliefs questionnaire (2004), Fredericks and Blumenfeld's (2004) learning enthusiasm questionnaire, and Midgley et al.'s (1998) achievement goals questionnaire. The content and form validity of the questionnaires were confirmed by management and psychology professors, then Cronbach's alpha reliability of the metacognitive beliefs questionnaire was reported as 0.89, enthusiasm for education questionnaire was 0.91, and Cronbach's alpha reliability of the achievement goals questionnaire was reported as 0.81. The method of data analysis was using SPSS19 and AMOS23 software using structural equations. The findings of the research showed that the research model has a favorable fit and metacognitive beliefs have an effect of 0.59 on the desire to study, progress goals have an effect of 0.45 on the desire to study, and metacognitive beliefs have an effect of 0.70 on the progress goals, and on the other hand, progress goals Education has a full mediating role in the effect of metacognitive beliefs on the desire to study among student athletes in Karaj.

کلیدواژه‌ها [English]

  • metacognitive beliefs
  • passion for education
  • achievement goals
  • Karaj