چکیده
باراوسل لغتی فرانسوی است که شامل انتقال تمرینات و حرکات پایه باله از حالت ایستاده به حالت افقی و روی سطح زمین است. لذا هدف از انجام این تحقیق تاثیر تمرینات باراوسل بر تعادل و هماهنگی حرکتی دختران 12-10 سال بود . در این تحقیق 24 دانش آموز دختر با میانگین سنی 806/0 ± 71/10 به صورت در دسترس انتخاب شدند پس از کسب رضایت از والدین جهت شرکت دانش آموزان در تحقیق، شرکت کننده ها به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (12نفر)وگروه کنترل(12 نفر)تقسیم شدند. پیش آزمون از هر دو گروه با استفاده از آزمون تعادل ایستا شارپندرومبرگ ، تعادل پویای ستاره و هماهنگی حرکتی (KTK) به عمل آمد. گروه آزمایش به مدت 8 هفته(3جلسه در هر هفته به مدت 45 دقیقه)به تمرینات باراوسل پرداختندو در پایان هفته آخر مداخله، پس آزمون همانند پیش آزمون از هر دو گروه گرفته شد.در این مدت گروه کنترل هیچ گونه فعالیت بدنی نداشتند. پس ازتایید توزیع طبیعی داده ها با استفاده از آزمون شاپیروویلک (05/0<P)نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب در فاکتورهای تعادل ایستا (007/0 P=) ،تعادل پویا (001/0 P= ) و هماهنگی حرکتی(001/0>P) نشان داد گروه آزمایشی نسبت به کنترل عملکرد بهتری در پس آزمون داشت. همچنین تغییرات درون گروهی در گروه آزمایش در تمامی متغیرها معنی دار بود (05/0>P). به طور کلی نتایج نشان می دهد که باراوسل می تواند به عنوان تمرینی جهت بهبود مهارت های حرکتی تعادل و هماهنگی حرکتی دختران در این بازه زمانی استفاده شود.
کلیدواژهها
موضوعات