چکیده
هدف: انگیزش یک جنبه کلیدی و اساسی در آموزش دانشآموزان است و تاکنون پژوهشهای متعددی اهمیت دانشآموزان با انگیزه را برای نظام آموزشی نشان داده است. هدف از پژوهش حاضر، تأثیر جو انگیزشی بر پیشرفت دانشآموزان در ورزش از دیدگاه نظریه شناختی اجتماعی بود.
روشها: این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان مشگینشهر بود که 408 نفر به عنوان نمونۀ تحقیق به شیوۀ نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای جو انگیزشی کلاس تربیتبدنی و موفقیت در ورزش استفاده شد. برای بررسی دادهها، تحلیلهای توصیفی، همبستگی، چندمتغیره جنسیتی، رگرسیون خطی و تحلیل عاملی تاییدی و سطح معناداری 05/0و با استفاده از SPSS نسخه 21 انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد که بین جهتیابی تکلیف و جهتیابی خود ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. بین موفقیت ورزشی دختران و پسران اختلاف معناداری وجود دارد؛ بین جو انگیزشی و میزان موفقیت ورزشی ارتباط مثبت معناداری مشاهده شد. همجنین نگرانی درباره اشتباه سه درصد و ترفیع معلم 4/1 درصد را پیشبینی میکنند.
نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که جو انگیزشی کلاس تربیت بدنی عاملی مهم و پیشبینی کنندۀ پیشرفت در ورزش برای دانشآموزان دختر و پسر است.
کلیدواژهها
موضوعات