چکیده
هدف: یکی از عواملی که سبب دستیابی به اجرای بهتر مهارتهای حرکتی میشود نحوهی مدیریت بارشناختی حین تصمیمگیری است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بارشناختی بالا و پایین به همراه تمرین تصمیمی بر اکتساب مهارت-های ادراکی حرکتی است.
روشها: شرکتکنندگان، 36 دانشجو بودند که به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه بارشناختی بالا، بارشناختی پایین و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیشآزمون، فیلم ویدئویی 25 ضربه سرویس بدمینتون که در لحظه برخورد توپ با راکت قطع شده بود، نمایش داده شد. شرکتکنندگان جهت ضربه را پیشبینی و همزمان زمان تصمیمگیری اندازهگیری شد. سپس گروه آزمایش در مرحله اکتساب به انجام تمرین تصمیمی پرداختند و گروه کنترل به پیشبینی و تصمیمگیری جهت ضربه پرداختند. 48 ساعت بعد از مرحله اکتساب، پسآزمونی مطابق با پیشآزمون اجرا شد.
نتایج: نتایج پژوهش حاضر نشان داد گروه تمرین تصمیمی با بارشناختی پایین در پیشبینی و تصمیمگیری عملکرد بهتری نسبت به گروه تمرین تصمیمی با بارشناختی بالا و گروه کنترل داشتند اما گروه تمرین تصمیمی با بارشناختی بالا با گروه کنترل تفاوت معناداری نداشتند.
نتیجهگیری: میتوان گفت بارشناختی بالا منجر به اختلال در اکتساب مهارتهای ادراکی حرکتی در افراد مبتدی میشود.
کلیدواژهها
موضوعات