چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رشد هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری بود.
روشها: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و داده ها به صورت کیفی از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای عمقی با 23 تن از خبرگان و متخصصان تربیت بدنی آموزش و پرورش گردآوری و کدگذاری شد. سپس مؤلفهها و شاخصهای رشد هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی با بهرهگیری از روش دلفی شناسایی شد. در نهایت، مؤلفهها در فرم خودتعاملی ساختاری درج گردید و برای مقایسه زوجی و تعیین تأثیرات متقابل به صورت پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفت و پس از تکمیل آن، برای ساختاردهی مؤلفهها از تکنیک ISM استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد در الگوی رشد هویت حرفهای، 15 مؤلفه و 53 شاخص در ابعاد فردی، حرفهای، زمینهای، اجتماعی- فرهنگی و رفاهی و اقتصادی وجود دارد. مؤلفهها در شش سطح ساختاردهی شدند. مؤلفههای وظیفه مداری و تعهد حرفهای در سطح اول و مؤلفههای جهتگیری تخصصی، ویژگی جسمانی و روانی و دانش حرفهای در سطح ششم مدل ساختاری تفسیری پژوهش قرار گرفتند.
نتیجه گیری: دستیابی به مؤلفههای ذکرشده، تفکر تیمی، ابتکار و نوآوری، تخصص در آموزش رشتههای مختلف ورزشی، مشارکت در جریان توسعه سواد حرکتی، تغییرگرایی و هوش و استعداد، دستیابی شکلگیری و یا تقویت دیگر مؤلفههای رشد هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی را تسهیل خواهد نمود.
کلیدواژهها
موضوعات