چکیده
هدف: هدف از مطالعه حاضر مقایسه تأثیر بازی های آزاد و سازمان یافته فردی و گروهی بر تبحر حرکتی و رفتار اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال بود.
روشها: 75 کودک از پیش دیستانی و مهد کودک های منطقه 4 آموزش و پرورش تهران به شیوه تصادفی انتخاب و در سه گروه بازی های آزاد، بازی های سازمان یافته فردی و بازی های سازمان یافته گروهی به صورت تصادفی جایگزین شدند. برای جمعآوری اطلاعات از آزمون رشدحرکتی درشت الریخ -3 و مقیاس رفتاری کودکان پیشدبستانی و مهدکودک استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف و کوواریانس استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که مهارتهای اجتماعی کودکان گروه بازیهای سازمان یافته گروهی نسبت به سایر گرو هها پیشرفت معنا داری داشت. همچنین یافته ها نشان داد مهارت های حرکتی درشت در گروه های بازی های سازمان یافته فردی و گروهی با گروه بازی های آزاد تفاوت معنی داری دارد و بهترین عملکرد مربوطه به گروه بازی های سازمان یافته گروهی بود.
نتیجهگیری: این یافته تأکید دارند صرفاً فراهمسازی محیط غنی برای دستیابی به شایستگی حرکتی کودکان کافی نیست بلکه کودکان برای دستیابی به رشد حرکتی مطلوب به راهنمایی، هدایت و برنامه ریزی حرکتی نیاز دارند و به نظر میرسد بازی های سازمان یافته با توجه به طرح و برنامه هدفمند آن میتواند بیشتر مهارتهای حرکتی پایه و مهارتهای اجتماعی کودکان را تقویت کرده و درنهایت شایستگی حرکتی آنها را ارتقا دهد.
واژههای کلیدی: بازیهای آزاد و سازمان یافته، مهارتهای اجتماعی؛ مهارت های حرکتی درشت؛ کودکان.
موضوعات