چکیده
هدف: این پژوهش باهدف ارائه الگوی عوامل ایجادکننده آنومی سازمانی در ادارات کل ورزش و جوانان ایران با تأکید بر متغیرهای روانشناختی انجام شد. روش ها: روش پژوهش ازنظر هدف، تحقیق و توسعهای؛ و با توجه به نوع داده، ترکیبی از نوع اکتشافی بود. در بخش کیفی کلیهی صاحبنظران و خبرگان دانشگاهی بودندکه با روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع نظری 15 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران وکارکنان ادارت ورزش و جوانان حدود 2200 نفر بودند که تعداد 328 نفر انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها در مرحله کیفی بااستفاده از تحلیل محتوا و فرآیند کدگذاری صورت گرفت و در مرحله کمی نیز تجزیهوتحلیل دادهها در دو قسمت آمار توصیفی و آماراستنباطی انجام شد. نتایج: در نهایت تعداد 187 کد باز اولیه (اصلی)، تعداد 43 کدمحوری و تعداد6 کد هسته ای شناسایی شد.نتایج بخش کیفی در عوامل محتوایی 33 کد اصلی و شش کد محوری، عوامل علی نهادی 28 کد اصلی و هشت کد محوری، عامل علی مدیریتی 50 کد اصلی و هشت کد محوری، عوامل زمینه ای 40 کداصلی و هشت کدمحوری، عوامل روانشناختی توسط 13 کداصلی و پنج کدمحوری و عوامل آنومی سازمانی 23 کد اصلی و هشت کدمحوری شناسایی شد. اثر عوامل روانشناختی بر آنومی سازمانی معنی داری بود (67/0= β، 001/0=p). نتیجه گیری: عوامل روانشناختی مهمترین عوامل موثر بر آنومی سازمانی در ادارت ورزش و جوانان هستند که نیاز است این متغیرها تعدیل ومورد بررسی قرارگیرند. به نظر می رسد باتعدیل متغیرهای روانشناختی می توان بخش اعظمی ازآنومی سازمانی را کنترل نمود.
کلیدواژهها
موضوعات