چکیده
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر تعدیلکنندگی تیپ شخصیتی افراد بر یادگیری مهارتهای بدمینتون به روشهای تصادفی و مسدود انجام گرفت.
روش: این مطالعه از نوع نیمهتجربی و با طرح پیشآزمون پسآزمون 4 گروهی است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه تبریز بودند که با استفاده از پرسشنامه فریدمن و روزنمن (1964)، 30 نفر دارای تیپ شخصیت آ و 30 نفر دارای تیپ شخصیتی ب انتخاب شده و هر تیپ شخصیتی به 2 گروه تمرینی مسدود و تصادفی تقسیم شدند. آزمون اکتساب به مدت 10 جلسه و هر جلسه 3 بسته 20 کوششی بود و آزمون یادداری و انتقال 48 ساعت بعد از اکتساب انجام شد. دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که در اکتساب روش مسدود بر تصادفی برتری معناداری دارد و تیپ شخصیتی فراگیران نقشی در آن ایفا نمیکند، در یادداری تفاوت معناداری بین 4 گروه مشاهده نشد و فقط در سرویس کوتاه فراگیران با تیپ شخصیتی آ که به روش تصادفی تمرین کرده بودند بر سایر گروهها برتری داشتند (021/0p=) و در مرحله انتقال نیز تمرین تصادفی در هر دو گروه تیپ شخصیتی آ و ب از نظر آماری بر سایرین برتری داشتند (0001/0p=).
نتیجهگیری: به نظر میرسد تیپ شخصیتی در تمرین تصادفی و مسدود نقش تعدیلکنندگی معناداری ندارد و همچنان تمرین مسدود در اکتساب و تمرین تصادفی در انتقال از اولویت برخوردار میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات