چکیده
هدف: هدف مطالعه حاضر تاثیر توزیع تمرین و قضاوت از یادگیری بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینه بسکتبال بود.
روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی60 دانشآموز دختر مبتدی با میانگین سنی 37/0±48/14سال به صورت هدفمند انتخاب، و به صورت تصادفی در چهار گروه 15 نفری تمرینات انبوه، فاصلهدار، انبوه _ قضاوت از یادگیری و فاصلهدار - قضاوت از یادگیری قرار گرفتند. آزمودنی ها درمرحله پیش آزمون یک بلوک10 کوششی از مهارت مورد نظر اجرا کردند. در مرحله اکتساب، گروههای انبوه و انبوه - قضاوت از یادگیری به مدت یک جلسه 240 پاس سینه بسکتبال را انجام دادند اما گروههای فاصلهدار و فاصله دار - قضاوت از یادگیری طی 4 جلسه متوالی و هر جلسه 60 کوشش تمرینی را اجرا کردند. همچنین درگروه های فراشناخت علاوه بر اجرای مهارت، به پیش بینی عملکرد شان در بلوک های بعدی پرداختند. سپس در مرحله آزمون اکتساب و فواصل یادداری یک روزه، هفت روزه و 28 روزه یک بلوک 10 کوششی اجرا کردند.
نتایج: نتایج نشان داد در آزمون های اکتساب و یادداری گروه های توزیع تمرین با قضاوت از یادگیری در مقایسه با دو گروه دیگر عملکرد بهتری در مهارت پاس سینه بسکتبال داشتند (05/0 P<).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر بر اهمیت نقش فراشناخت در شرایط تمرینی تاکید دارد.
کلیدواژهها
موضوعات