دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-37297120150421The Effect of Practice Order with Dominant and Non-Dominant Hand on Acquisition, Retention and Transfer of Basketball Dribbling Skillتأثیر ترتیب تمرین با دست برتر و غیر برتر بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت دریبل بسکتبال1005101499478FAتکتم امامیدانشگاه فردوسی مشهدمهدی سهرابیسید مجتبی حسینیجواد فولادیانJournal Article20150617Purpose: The purpose was to survey the effect of practice order with dominant and non-dominant hand on acquisition, retention and transfer of basketball dribbling skill of the male students at Ferdowsi University. Method: The subjects were 20 students of General Physical Education (19-24) that did not have any experiences in basketball and their dominant hand was right. They randomly selected and equally assigned to two groups. Subjects practiced in the program for 4 weeks, 2 times a week and 45 minutes per session. Group A practiced with their dominant right hand for the first four sessions and then switched to their left hand for the second four sessions. Group B practiced in vice versa manner. The subjects were assessed by Slalom-Dribble-Test in pre-test and post-test. Retention and transfer tests were performed one week following the end of practice. Results: Results showed that there was no significant difference between two groups in acquisition of dribbling Skill (p=0.053). Movement time has been significantly reduced from pre-test to post-test (p=0.00).Results showed better performance of the right hand than the left (p=0.042). Both groups had shorter dribbling time with the right hand than the left in post-test and retention test. There was no significant difference between two groups in transfer task (p = 0.16). Discussion: Results indicate that practice with dominant and non-dominant limbs in the initial motor learning seems to be important to improve performance of both limbs and to strengthen bilateral competence of the learnersهدف: هدف، بررسی تاثیر ترتیب تمرین با دست برتر و غیر برتر بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت دریبل بسکتبال در دانشجویان پسر دانشگاه فروسی مشهد بود. روش شناسی: تعداد 20 دانشجو در کلاسهای تربیت بدنی عمومی (24ـ19 سال) که تجربهای در بسکتبال نداشتند و دست برترشان راست بود، به روش تصادفی ساده انتخاب و به تعداد مساوی به دو گروه تقسیم شدند. آزمودنیها به مدت 4 هفته، 2 جلسه 45 دقیقهای در هفته، مطابق برنامه تمرین کردند. گروه الف، چهار جلسه اول را با دست راست برتر و چهار جلسه دوم را با دست چپ غیربرتر تمرین کردند و گروه ب، به شیوه متضاد تمرین کردند. آزمودنیها قبل و بعد جلسات تمرین در آزمون دریبل مارپیچ بسکتبال مورد ارزیابی قرار گرفتند. یک هفته بعد تمرین نیز آزمون یادداری و انتقال اجرا شد. نتایج: یافتهها نشان داد بین دو گروه تمرینی در اکتساب مهارت دریبل بسکتبال تفاوت معنیداری وجود ندارد (053/0= p) و زمان حرکت از پیش آزمون تا پس آزمون، کاهش معنیدار داشته است (000/0= p). نتایج، عملکرد بهتر دست راست را نسبت به دست چپ نشان داد (042/0= p) هر دو گروه در پسآزمون و آزمون یادداری، زمان حرکتی کوتاهتری در دریبل با دست راست نسبت به دست چپ داشتند. بین دو گروه در تکلیف انتقال تفاوت معنیداری یافت نشد (16/0= p). بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد استفاده از اندامهای برتر و غیر برتر در یادگیری حرکتی اولیه برای بهبود اجرای هر دو عضو و قویتر شدن قابلیت دو طرفی فراگیران مهم میباشد.https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99478_f5dd15e2a59665a8431ebacdebe28b78.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-37297120150421تاثیر آرایش تمرین بر اکتسا،، یادداری و انتقال پارامتر زمان1015102299484FAحسین صمدیدانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه ارومیهحسن محمدزادهدانشیار دانشگاه ارومیهعلیرضا فارسیدانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهرانJournal Article20170917چکیدههد تحقیق: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر روشهای مختلف تمرینی منتخب بر اکتساب، یادداری و انتقال پارامتر زمان و بهچالش کشیدن فرضیه های موجود پیرامون اثر تداخل زمینهای در خصوص یادگیری پارامتر تکالیف آزمایشگاهی انجام گرفت. روشتحقیق: این مطالعه از نوع نیمه تجربی و جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر راست دست دانشگاه شهید باهنر کرمان بود. بدینمنظور 9۰ آزمودنی مرد با میانگین سنی ) ۱0 / ۵ ± ۰۹ / 0۵ = M ( به طور تصادفی در چهار گروه تمرینی قالبی، تصادفی و دو گروه ترکیبی)قالبی- تصادفی و تصادفی-قالبی( قرار گرفتند. آزمایش شامل اجرای تکالیفی با برنامه حرکتی تعمیم یافته ثابت و پارامتر زمان متغیربود. آزمودنیها پس از مرحله آشنایی با آزمون و انجام ۵۰9 کوشش طبق گروه تمرینی، در آزمونهای یادداری و انتقال دوگانه شرکتکردند. پس از مراحل مختلف آزمایش، میزان خطای زمانبندی مطلق به عنوان شاخص کارایی و دقت پارامتریزه کردن، محاسبه شد.برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر، آزمون تعقیبی توکی و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد ) ۰۱ / P≤۰ .)یافتهها: اگرچه نتایج، اختلاف معنیداری را بین روشهای مختلف تمرین در مرحله اکتساب نشان داد، ولی در مراحل یادداری و انتقال،علیرغم برتری نسبی طرح های تمرین ترکیبی بر میزان خطاهای زمانبندی مطلق، تفاوت بین گروههای تمرینی معنیدار نبود. نتیجهیری: یافتهها نشان می دهد تغییر پارامتر زمان، اثر تداخل زمینه ای را آشکار نکرده و از نظریه مگیل و هال) ۵۳۳۰ ) مبنی بر عدمتفاوت معنی دار در تکالیف با برنامه حرکتی مشابه حمایت می کند.کلید واژهها: تداخل زمینهای، پارامتر، زمانبندی مطلق، برنامه حرکتی تعمیم یافته.https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99484_72e7f9cd1b70a9dfeea6d36efc1724e6.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-37297120150421The effect of selected physical activity plan on growth of motor skills in children between the age of 6 to 8 who are suffering of HFAبررسی تاثیر یک برنامه تمرینی منتخب بر رشد مهارتهای حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا(HFA)1023103099489FAAyoub Hashemiدانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی دانشگاه تهرانRasol Hemayattalabدانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهرانJournal Article20150602Objective: In this paper we are studying the effect of selected physical activity plan on growth of motor skills in children between the age of 6 to 8 who are suffering of Hight Functioning Autisum(HFA). Method: In this semi- experimental study, 30 children(8/4±./7 age of boy) suffering of HFA have been selected from special schools of shiraz city and put in two groups of control and experimental randomly and according to pre-test. The Bruininks-Oseretsky test was carried out for HFA children. Selected movement plan (appropriate jump-roping plan) performed for these children in 18 sessions. K-S test to determine data normal distribution and Levin & covariance analysis test to compare averages were conducted. Result: The result showed that selected training plan has significant effect on growth of motor skills in children with HFA. But in some details of these criteria including; response speed skill, visual-motor control and upper limb speed & dexterity skills, significant effect was not seen. Conclusion: According to obtained results we can say that selected training plan(jump roping) is likely to improve fundamental skills of HFA children(Pهدف تحقیق: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر یکدوره برنامه فعالیتهای بدنی منتخب بر رشد مهارتهای حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالابود (HFA). روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 30 کودک(7/.±4/8 سال پسر) مبتلا به اختلال HFA از بین تمامی مدارس استثنایی شهر شیراز به صورت کاملا تصادفی و بر اساس پیش آزمون در دو گروه کنترل و تجربی قرار داده شدند. مجموعه آزمون برونینکس- اوزرتسکی برای کوکان HFA مورد استفاده قرار گرفت. برنامه حرکتی منتخب (برنامه طناب زنی متناسب با رشد) به مدت 18 جلسه برای این افراد اجرا شد. آزمون K-S جهت تعیین نرمال بودن توزیع دادهها و آزمون لوین و تحلیل کوواریانس جهت مقایسه میانگینها استفاده گردید. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که برنامه تمرینی منتخب، تاثیر معناداری بر رشد مهارتهای حرکتی کودکان HFA دارد؛ اما در برخی از اجزاء این خرده مقیاسها شامل؛ سرعت پاسخ، کنترل بینایی- حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی تاثیر معناداری مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج میتوان ادعا کرد که برنامه تمرینی منتخب (طنابزنی) مورد استفاده احتمالا میتواند باعث بهبود مهارتهای بنیادی کودکان مبتلا به HFA شود(05/.P<). https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99489_3c3c216ae24c6628f9e0ee5028244ef5.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-37297120150421The Relationship between Psychology Hardiness with Sport Performance in Iran Basketball Primer Leagueارتباط سرسختی روان شناختی با عملکرد ورزشی بسکتبالیست های لیگ برتر کشور1031103899495FAزهرا باباییرخساره بادامی0000-0002-4507-0382Journal Article20150810Aim: The aim of this research was to determine the relationship between psychology hardiness and sport performance in basketball players in the Iran’s Premier League. The study population comprised 293 basketball players in the tournament which was chosen based on their availability- 108 female and 116 male participants.
Methods: Research tools included the short hardiness scale (SHS: Bartone, 1995) and standard situation efficacy parameters Basketball international Federation. Pearson's correlation and stepwise regression analysis using SPSS software were utilized to analysis the data.
Results: Results showed a significant positive correlation between psychology hardiness and sports performance. Among all components of hardiness, Challenge component can predict significant sport performance and explain 3.9% of the variance in sport performance.
Conclusion: In general it can be said that the hardy athletes have better performance. In addition to considering other effective factors, the hardiness personality trait can also play an applied role in intervention programs with the aim of raising performance as well as can help to coaches in the final process of selection of players.هدف تحقیق: هدف از مطالعة حاضر، تعیین ارتباط بین سرسختی روانشناختی با عملکرد ورزشی بسکتبالیستهای لیگ برتر کشور در سال93-1392 بود. روش تحقیق: جامعة آماری این پژوهش را 293 بازیکن بسکتبال از 22 باشگاه (12 تیم آقایان و 10 تیم بانوان) شرکتکننده در این مسابقات تشکیل میدادند. نمونة آماری بهصورت دردسترس انتخاب شدند که تعداد آنها 224 نفر (108 زن و 116 مرد) و برابر با جامعة آماری، درنظر گرفته شد. ابزار پژوهش، فرم مشخصات فردی، مقیاس کوتاه سرسختی (بارتون، 1995)، و پارامترهای کارآمدی موقعیت استاندارد فدراسیون جهانی بسکتبال بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد، بین سرسختی روانشناختی با عملکرد ورزشی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، از بین مؤلفههای سرسختی، مؤلفة مبارزهجویی پیشبینیکنندة معنادار عملکرد ورزشی بود و 9/3 درصد از واریانس عملکرد ورزشی را تبیین کرد. نتیجهگیری: در یک جمله میتوان اذعان داشت که ورزشکاران سرسخت، از عملکرد بهتری برخوردارند. علاوه بر دیگر عوامل مؤثر، توجه به ویژگی شخصیتی سرسختی نیز، میتواند نقش کاربردی در برنامهریزیهای مداخلهای با هدف افزایش عملکرد ایفا نماید و همچنین در فرایند نهایی انتخاب بازیکنان، یاریرسان مربیان باشد. https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99495_df325086a90d25dca4ca576f6b78d655.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-37297120150421The effect of different dosages of nicotine on Information processing in athletes and non-athletesاثر مقادیر مختلف مصرف نیکوتین بر سرعت پردازش اطلاعات ورزشکاران و غیر ورزشکاران1039104999496FAفاطمه کشوریدانشگاه خوارزمیسعید ارشمJournal Article20150620purpose :The purpose of this study was to determine the effect of different doses of nicotine on information processing speed in athletes and non-athletes. Method: Sample of this study via a General Information Questionnaire, for determining of the level of the physical activity participation, from male college students of Kharazmi University were selected (36 athlete, 36 non-athlete). Each group of 36 male was randomly divided into three subgroups of 12 (4, 2, and 0 mg nicotine gum). In order to ensure the health and no history of drug use, particularly smoking cigarette, a general health screening form was used. This study was an semi-experimental and applied one. The data were collected using a choice reaction time system (Vienna. In addition to descriptive statistics,Univariate Analysis of Variance was used (α=0.05). results : The results show that there was no significant differences between choice reaction time means in terms of groups (P=0.353) or type of intervention (P=0.646),but only the interaction of factors (group*intervention) in both athletes and non-athletes was a little significant (P=0.050).while, there was significant differences between choice reaction time error (CRTe) means in terms of group (P=0.001), intervention (P=0.001) and the interaction of them (P=0.001) in both athletes and non-athletes. Conclusion: our results indicate that there were no differences between information processing speed of athletes and non-athletes before and after different doses of nicotine administrationهدف تحقیق : هدف از این تحقیق، تعیین اثر مقادیر مختلف مصرف نیکوتین بر سرعت پردازش اطلاعات ورزشکاران و غیرورزشکاران بود. روش تحقیق : نمونه پژوهش با استفاده از یک پرسشنامه اطلاعات عمومی، به منظور تعیین مشارکت و سابقه فعالیت ورزشی دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار، از بین دانشجویان پسر دانشگاه خوارزمی، به صورت در دسترس، انتخاب شد (n1=n2=36). هرگروه به صورت تصادفی در سه زیر گروه 12 نفری (مصرف 4، 2، و 0 میلی گرم آدامس نیکوتین) جای گرفتند. از فرم غربالگری سلامت عمومی به منظور اطمینان از سلامت آزمودنیها و عدم سابقه مصرف دارو به ویژه سیگار استفاده شد. طرح تحقیق، نیمه تجربی و از نوع کاربردی بود. دادهها با استفاده از ابزار زمان واکنش انتخابی وینا جمعآوری گردید. علاوه برآمار توصیفی، از آزمون کواریانس یک متغیره استفاده شد (α=0.05). نتایج : نتایج نشان داد که تفاوتهای میانگین زمان واکنش انتخابی، در گروه (0.353=P) و در مداخله (0.464=P) معنادار نبود، و تنها تعامل بین گروه و مداخله (0.050=P) به میزان کمی معنادار بود. در حالی که، تفاوت بین میانگینهای خطای زمان واکنش انتخابی در رابطه با گروه (0.001=P) و مداخله (0.001=P) و تعامل بین گروه و مداخله (0.001=P) معنادار بود. بحث و نتیجه گیری : این تحقیق نشان داد که تفاوتی در سرعت پردازش اطلاعات ورزشکاران و غیرورزشکاران پیش و پس از مصرف مقادیر مختلف نیکوتین وجود نداشت.https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99496_553551791f4808c2a9e1b7b57306ef11.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-37297120150421The Effect of Local Indigenous Games on Executive-Cognitive Functions in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorderتأثیر یک دوره بازیهای بومی محلی بر کارکردهای شناختی اجرایی در کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی1049106199504FAالهام بهزادیرخساره بادامی0000-0002-4507-0382مریم نزاکت الحسینیغلامرضا جعفریJournal Article20150928The present study aims to investigate the effect of local indigenous games on executive-cognitive functions in children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). A quasi-experimental pretest/posttest with control group design was conducted. The statistical population consisted of all girls aged between 7-9 years old who referred to two psychological and counseling centers in Yasuj city. They were evaluated and identified by specialists. The statistical sample consisted of 30 children with attention deficits/hyperactivity disorder (combined type) that were selected through purposive and convenience sampling to desired population, and were randomly assigned into control and experimental groups. Experimental group participated for 12 weeks in the local indigenous games and during the training period, the control group continued their daily activities. The instruments used in this study were Conners' parent/teacher short-form questionnaire, Wechsler's revised intelligence test, and a measuring device for motor-cognitive functions which, respectively, were used for diagnosis of attention deficit/hyperactivity disorder, determining IQ, and assessing executive-cognitive functions. Both groups participated in a pretest and posttest and the data were analyzed using covariance analysis. The results showed that a period of local indigenous games is effective for improving executive cognitive functions (reaction time, Selective attention, response inhibition, vigilance, impulsivity and attention shifting). According to the findings of the study it can be concluded that local indigenous games can be used for improving executive-cognitive functions in children with attention deficit/hyperactivity disorder.هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره بازیهای بومی محلی بر کارکردهای شناختی اجرایی کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی است. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعة آماری این پژوهش را کلیه مراجعهکنندگان دختر بین سنین7-9 سال تشکیل میدادند که با تشخیص اولیة اختلال کاستی توجه و بیشفعالی به دو مرکز درمانگاهی مشاوره و روانشناختی شهر یاسوج مراجعه کرده بودند و توسط متخصص، ارزیابی و شناسایی شدند. نمونة آماری شامل 30 کودک دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی (نوع ترکیبی) بودندکه به صورت درد سترس و هدفمند از جامعة مورد نظر، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه گواه و آزمایشت قسیم شدند. گروه آزمایش، به مدت 12 هفته در بازیهای بومی محلی شرکت کردند و گروه گواه در طول دورة تمرینات به فعالیتهای روزانه خود پرداختند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامة کانرز (فرم کوتاه والد و معلم) جهت تشخیص اختلال کاستی توجه و بیشفعالی، مقیاس وش کودکان وکسلر (بازنگری شده) برای تعیین ضریب هوشی و دستگاه سنجش کارکردهای شناختی- حرکتی برای ارزیابی کارکردهای شناختی اجرایی بود. از هر دو گروه پیشآزمون و پسآزمون به عمل آمد و دادهها با استفاده از کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد یک دوره بازیهای بومی محلی بر بهبود کارکردهای شناختی اجرایی (زمان واکنش، توجه انتخابی، بازداری پاسخ، گوش به زنگی، تکانشوری و جابجایی توجه) مؤثر بوده است. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که از بازیهای بومی محلی میتوان برای بهبود کارکردهای شناختی اجرایی کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی استفاده کرد.https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99504_cc9c5be7e5ce07a5555bc35cfad70e80.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-37297120150421The relationship between mental toughness, Mindfulness and physiological profile of young Elite players footballبررسی ارتباط بین سرسختی ذهنی، ذهن آگاهی و نیمرخ فیزیولوژیک بازیکنان جوان منتحب فوتبال1063107399509FAمقصود نبیل پورگروه تربیت بدنی دانشکده فنی و حرفه ای تبریزJournal Article20150519Introduction The psychological factors plays a decisive role in the success of elite athletes at the highest levels competition, where fitness of athletes reaches to the highest possible level, Purpose of this study is to investigate the relationship between mental factors and physical fitness of young football players Methodology For this purpose, 21 employed in Youth League player with an average age of 56/18 years participated in the study. In order to assess the mental toughness and Mindfulness Respectively used Ahvaz mindfulness questionnaire and Baer et al questionnaire. Also field test of bulk, 36 meter, two-way jump, bench press and leg press test was used to measure physiological characteristics. Results The results of the Pearson correlation coefficient showed that there is not significant relationship between the total score of Mindfulness and physiological characteristics. But there was significant relationship between mental toughness and some subscales mindfulness and physiological profile in the young football players. Discussion and Conclusions Despite football players must have trained a certain level of mental skills, and develop this skills. But it seems different positions of game requires Appropriate mental skills for specific postsهدف: امروزه عوامل روانی نقش تعیین کننده در موفقیت ورزشکاران نخبه در سطوح بالای رقابتی، جایی که آمادگی جسمانی ورزشکاران به بالاترین میزان ممکن میرسد، ایفا میکنند هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین عوامل روانی و آمادگی جسمانی بازیکنان جوان فوتبال میباشد. روش شناسی: به این منظور 21 بازیکن شاغل در لیگ برتر جوانان با میانگین سنی 56/18 سال در این تحقیق شرکت کردند. به منظور سنجش سرسختی ذهنی و ذهن آگاهی به ترتیب از پرسشنامه سرسختی ذهنی اهواز و پرسشنامه بائر و همکاران استفاده شد. همچنین از آزمون میدانی بالک، 36 متر سرعت، پرش دوطرفه، و آزمون پرس سینه و پرس پا برای اندازهگیری ویژگیهای فیزیولوژیک استفاده شد. نتایج: یافتههای ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین نمره کلی ذهن آگاهی با سرسختی ذهنی و ویژگیهای فیزیولوژیک ارتباط معناداری وجود ندارد اما بین سرسختی ذهنی و برخی خرده مقیاسهای ذهن آگاهی و نیمرخ فیزیولوژیک در بین بازیکنان جوان فوتبال ارتباط معناداری وجود داشت. هرچند این رابطه در تمامی پستهای بازی همسان نبود. بحث و نتیجهگیری: علیرغم اینکه بازیکنان فوتبال میبایست سطح معینی از مهارتهای روانی را آموزش ببینند و این مهارتها را توسعه دهند اما بنظر میرسد پستهای مختلف بازی نیازمند مهارتهای روانی ویژه هر پست باشند.