دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-372910120180522compare the resilience and creativity emotional of impact and non-impact sports in AmateurAthletic manمقایسه تابآوری و خلاقیت هیجانی ورزشکاران غیرحرفهای مرد ورزشهای برخوردی وغیر برخوردی189972010.29252/mbsp.3.1.1FAزهرا نیکنامکارشناس ارشد روان شناسی ورزشی، دانشگاه تبریز و دانشگاه شیرازمجید چهارده چیریکاستادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شیرازفرشاد ابراهیمیکارشناس ارشد روان شناسی ورزشی، دانشگاه تبریزعلی عسگریکارشناس ارشد روان شناسی ورزشی، دانشگاه تبریزJournal Article20170117Purpose: The aim of this study was to compare the resilience and creativity emotional impact and non-impact sports in Amateur Athletic man. Methodology: The study was causal-comparative and Research community included all male athletes in shahriyar city. For this purpose, 266 amateur athletes (132 impact and 134 non- impact) randomly participated in this study. Criteria for the study had a maximum of three months experience in this exercise. Connor-Davidson Resilience Scale and Averill emotional creative scale were used for the measuring data Multivariate analysis of variance was used to analyze data. Results: The results showed significant difference in resilience between impact and non-impact sports (P<span><0<span lang="FA" dir="RTL">.</span>05).</span>But there was no significant difference between groups in emotional creativity. The mean scores showed that non-impact sports need to high levels of resilience in comparison to Impact sports.Conclusion: According to these results, it seems that practicing the impact sports may increase the athlete’s resiliency.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تاب آوری و خلاقیت هیجانی ورزشکاران غیر حرفهای مرد رشته های برخوردی و غیر برخوردی بود. روششناسی: این مطالعه از نوع علّی مقایسهای و جامعه پژوهش شامل کلیه ورزشکاران مرد شهر شهریار بود. بدین منظور 266 ورزشکار آماتور (132 برخوردی و 134 غیر برخوردی) به صورت تصادفی در این پژوهش شرکت کردند. معیار ورود افراد به پژوهش داشتن حداکثر سه ماه سابقه فعالیت در این ورزشها بود. برای اندازه گیری دادهها از پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون و مقیاس خلاقیت هیجانی آوریل استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از روش تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری در تابآوری بین ورزشهای برخوردی و غیر برخوردی وجود دارد )05/0> (P. ولی در خلاقیت هیجانی بین دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد. بررسی میانگین نمرهها نشان داد که ورزشهای برخوردی سطح نسبتاٌ بالای تابآوری را در مقایسه با ورزشهای غیربرخوردی دارند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان برای افزایش تاب آوری مردان انجام ورزش های برخوردی را پیشنهاد دادhttps://mbsp.sbu.ac.ir/article_99720_ab7ab6ade072ba6f14321f5e969dc91a.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-372910120180522Effects of normative feedback on learning volleyball serves, vitality during exercise and interest to continue sports participationاثر بازخورد هنجاری بر یادگیری سرویس والیبال، سرزندگی حین تمرین و علاقه به تداوم مشارکت ورزشی9229972610.29252/mbsp.3.1.9FAمرجان ارجمنددانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزلاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)رخساره بادامیدانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزلاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)0000-0002-4507-0382Journal Article20160315This study examined the effects of normative feedback on learning volleyball serves, vitality and interest to continue sports participation. 45 students of University with age range of 18-21 years, who were amateur volleyball players, were selected randomly and assigned into 3 groups: positive normative feedback, negative normative feedback and control group. The task of the participation was simple volleyball service. <br />During the acquisition phase the participations performed 120 volleyball serving drills in form of 12 ten-trial block in 4 sessions. Any of the three groups became aware of their scores average after each block. Both of the positive and negative normative feedback groups became aware of their scores average and also they were falsely reported about the scores average of the group. <br />Retention test was carried out 10 days later. This test included 10 trials without any feedback. Before and after the acquisition phase, the participation completed the questionnaire of vitality and interest in sports participation. Analysis of variance with repeated measures, one-way analysis of variance and co-variance were used for data analysis. In the acquisition phase and retention test, the scores of negative normative feedback group was lower than control group; however, no significant difference was observed between positive normative feedback group and control group. <br />Also in comparison with control group, the negative normative feedback group had lower interest to continue sports participation; however, there was no significant difference between positive normative feedback group and control group regarding interest in sports participation. Vitality of positive normative feedback group and negative normative feedback group were estimated higher and lower than the control group, respectively. The findings of the study showed that the coach’s feedback can influence vitality, learning and interest to continue sports participation. So, the coaches are recommended to pay enough attention to use augmented normative feedback.هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بازخورد هنجاری بر یادگیری سرویس والیبال، سرزندگی و علاقه به تداوم مشارکت ورزشی بود. 45 دانشجوی دختر با دامنة سنی 21-18 سال که در رشتة والیبال مبتدی بودند، در این پژوهش شرکت کردند. آنها با آرایش تصادفی و بهطور مساوی در سه گروه بازخورد هنجاری مثبت، بازخورد هنجاری منفی و گروه کنترل قرار گرفتند. تکلیف شرکتکنندگان، سرویس سادة والیبال بود. شرکت کنندگان در مرحلة اکتساب، 120 سرویس والیبال را در قالب 12 دسته کوشش ده تایی در چهار جلسه انجام دادند. هر سه گروه بعد از هر دسته کوشش از میانگین امتیازات خود آگاه میشدند. تفاوت گروهها در بازخورد کاذبی بود که در مورد میانگین امتیازات گروه به آنها داده میشد. آزمون یادداری ده روز بعد انجام شد که شامل ده کوشش، بدون بازخورد بود. قبل و بعد از مرحلة اکتساب، شرکت کنندگان پرسشنامة سرزندگی و علاقه به تداوم مشارکت ورزشی را پر کردند. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر، آزمون آنالیز واریانس یک راهه و کوواریانس استفاده شد. در مرحلة تمرین و آزمون یادداری، امتیازات گروه بازخورد هنجاری منفی پایینتر از گروه کنترل بود اما تفاوت معناداری بین گروه بازخورد هنجاری مثبت با گروه کنترل مشاهده نشد. همینطور، گروه بازخورد هنجاری منفی علاقه به تداوم مشارکت ورزشی کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند اما تفاوت معناداری بین گروه بازخورد هنجاری مثبت با گروه کنترل در علاقه به تداوم مشارکت ورزشی مشاهدهنشد. سرزندگی گروه بازخورد هنجاری مثبت بالاتر از گروه کنترل و سرزندگی گروه هنجاری منفی پایینتر از گروه کنترل بهدست آمد. یافتههای این مطالعه نشان داد که بازخورد مربی میتواند بر سرزندگی، یادگیری و علاقه به تداوم مشارکت ورزشی تأثیر بگذارد. لذا، به مربیان پیشنهاد میشود که در کاربرد بازخورد افزوده دقت کافی را مبذول دارند.https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99726_179813a47452b6ac58c2420fc53e6623.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-372910120180522The relationship between cognitive emotion regulation and coping style with sporting success Student athletesرابطه تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با موفقیت ورزشی دانشجویان ورزشکار23369969110.29252/mbsp.3.1.23FAفاطمه مقصودیدانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده تربیت بدنیJournal Article20160814Objective: The aim of this study was to investigate the relationship between cognitive emotion regulation strategies and coping styles in sport Success of athletic students. Statistical analysis was descriptive and correlational. The target group consisted all athletic students at Tehran universities in the year of 1394-1395. For sampling 141 persons (95 females and 46 males), that average age of 24.29 and a standard deviation of 4.63, which is the minimum age of 19 and a maximum of 37 years, in team sports (volleyball, soccer, football, handball, basketball) and individual sports (badminton, swimming, karate, fencing, ping pong) were selected. The athletes completed all items of cognitive emotion regulation questionnaire (Garnefski, Kraaij & Spinhoven, 2001), coping strategies questionnaire athletes (Gaudreau & Blondin, 2002) and a questionnaire of sport achievement (Mousavi & vaezmousavi,1393). Data analyzed by Pearson's correlation coefficient and multiple regression. Results showed there is a significant relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotion-focused coping style with sport Success <br />Also the relationship between cognitive emotion regulation and problem-oriented style was positive and predicted it positively. But emotion-focused coping style was negatively associated with sport achievement and predicted it negatively. Among all kinds of cognitive emotion regulation strategies, only refocus on planning strategy, could positively predict sport achievement. Among coping styles only level of effort style could positively predict sport achievement (P<0.05).<strong>Conclusion</strong>: This study have important implications for improving athletic performance with skills cognitive emotion regulation in athletes.چکیده:هدف: از پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله ای با موفقیت ورزشی در دانشجویان ورزشکار بود. روش آماری: از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ورزشکار دانشگاه های در سطح تهران در سال 94-95 بودند. تعداد 141 نفر (95زن و 46مرد) با میانگین سنی 24.29 و انحراف استاندارد 4.631 با حداقل 18 و حداکثر 37 سال ، در رشته های تیمی (والیبال، فوتسال، فوتبال، هندبال، بسکتبال) و رشته های انفرادی (بدمینتون، شنا، کاراته، شمشیربازی، تنیس روی میز) به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس ورزشکاران به کلیه گویه های پرسش نامه تنظیم شناختی هیجان ( گارنفسکی، کـرایج و اسـپینهاون،2001) ، پرسشنامه راهبردهای مقابله ای ورزشکاران (گادریو و بلوندین،2002) و پرسش نامه موفقیت ورزشی (موسوی و موسوی واعظ ،1393) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه تجزیه و تحلیل شد. یافته ها : نشان داد بین تنظیم شناختی هیجان، سبک مقابله تکلیف مدار و هیجان مدار با موفقیت ورزشی رابطه معناداروجود داشت. هم چنین رابطه تنظیم شناختی هیجان و سبک تکلیف مدار با موفقیت ورزشی مثبت بود و آنرا به صورت مثبت پیش بینی کرد. اما سبک مقابله ای هیجان مدار با موفقیت ورزشی رابطه منفی داشت و آنرا به شکل منفی پیش بینی کرد . از بین راهبرهای تنظیم شناختی هیجان تنها راهبرد تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، توان پیش بینی موفقیت ورزشی را به طور مثبت داشت. از بین راهبردهای مقابله ای نیز تنها راهبرد میزان تلاش توان پیش بینی موفقیت ورزشی را به طور مثبت داشت ( 0/05>P ).نتیجه گیری: با توجه به نتایج ، این پژوهش تلویحات مهمی جهت ارتقا عملکرد ورزشی با برخورداری از مهارت تنظیم شناختی هیجانات در ورزشکاران را در بردارد. https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99691_8b31eff76582d6c64a3e13960632819f.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-372910120180522Identify the characteristics of the coach as a source of individual and collective efficiency athletes’ Iranian national volleyball teamشناسایی ویژگیهای مربی بهعنوان منبعی در کارآمدی فردی و جمعی ورزشکاران تیم ملی والیبال ایران37569969910.29252/mbsp.3.1.37FAزهرا محمدیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)0000-0003-2662-1158زهره مشکاتیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)0000-0002-7328-9357مهدی ژیانپورمدیر گروه مطالعات شهری جهاد دانشگاهی واحد اصفهانJournal Article20151220Aim: The aim of this study was to identify the characteristics of the coach into account as the source of individual and collective efficiency Iran's national team athletes. <br />Methods: In this qualitative study of phenomenological method was used. The sample population of, athletes, members of Iran's national volleyball team was in 2014 that the participants (10 men and 4 women) purposefully and voluntarily participated in this study. For data collection, semi-structured interviews were used. Data were analyzed using content analysis. <br /> Results: The results were evaluated for reliability and validity. The results of the interviews, participants of collective efficacy two main concepts of individual and collective efficiency were presented. The 3 code efficiency explanatory category of person, including "encouragement and motivation the coach", "Faith the coach to player" and "technical and psychological knowledge"; and 3 explanatory code included in the category of collective efficacy "of leadership", "social support the coach" and "past successes" were identified. <br />Conclusion: This study is the importance of the issue of efficiency coaches to achieve further successes in the areas of international volleyball Iran suggests.هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی ویژگیهای مربی بهعنوان منبعی در کارآمدی فردی و جمعی ورزشکاران تیم ملی والیبال ایران بود.روش: در این مطالعه با رویکردی کیفی از روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعة مورد پژوهش، ورزشکاران عضو تیم های ملی والیبال ایران در سال 2014 بوده که مشارکت کنندگان (10مرد و 4 زن) به صورت هدفمند و داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. برای گردآوری اطلاعات، از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد. دادهها از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. اعتبار و قابلیت اعتماد نتایج ارزیابی شد.یافتهها: طبق یافته های مصاحبه، منابع کارآمدی مشارکت کنندگان در دو مقولة اصلی کارآمدی فردی و جمعی ارائه شد. در نهایت 4 کد تبیینی در مقولة کارآمدی فردی شامل "تشویق و انگیزه مربی"، "ایمان مربی به بازیکن"، "دانش فنی و روانشناختی" و "موفقیتهای گذشته" و 3 کد تبیینی در مقولة کارآمدی جمعی شامل " قدرت هبری"، "حمایت اجتماعی مربی" و "موفقیتهای گذشته" شناسایی گردید. موفقیتهای گذشته کد مشترک بین کارآمدی فردی و جمعی میباشد.نتیجه گیری: پژوهش حاضر اهمیت دادن به موضوع کارآمدی مربیان برای رسیدن به موفقیتهای بیشتر ورزش والیبال ایران در عرصه های بین اللملی را پیشنهاد می کند.https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99699_ac758187f96145932d5b3ac415c4016d.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-372910120180522Explaining Defeat and Entrapment based on Cognitive Flexibility in Athlete and Non-Athlete Students of Iran Medical Sciences Universityتبیین احساس شکست و ناکامی بر اساس انعطاف پذیری شناختی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه علوم پزشکی ایران57689970510.29252/mbsp.3.1.57FAافروز موسویدکترای روانشناسی ورزشی ، گروه علوم انسانی ، دانشگاه بین المللی امام رضا ، مشهد ، ایران.محمد جواد برزگردانشجوی دکترای مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی.آموزشکده فنی و حرفه ای سما واحد تهران (تهرانسر)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.فاطمه اصغریدانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، گروه علوم انسانی، دانشگاه علوم تحقیقات تهران.Journal Article20171009Introduction: perceptions of defeat and entrapment appear to be strong risk factors for the psychological problems. The purpose of this study was to explain defeat and entrapment based on cognitive flexibility in athlete and non-athlete students. <br />Methods: Sample of this study was 100 men students (50 athlete and 50 non-athlete students) of Iran medical sciences university. Participants completed defeat, entrapment, and cognitive flexibility questionnaires. <br />Results: The result of regression indicated that controllable and explanations for human behavior subscales negatively predicted the total score of defeat. And also controllable, alternative solutions, and explanations for human behavior subscales negatively predicted the total score of entrapment. The results also indicated that there is a significant difference between athlete and non-athlete students in view of defeat, entrapment, and cognitive flexibility. <br />Conclusion: So cognitive flexibility with a focus on sport programs can reduce the defeat and entrapment in students. Overall, these findings have been suggesting that perceptions of defeat and entrapment may be important in diagnosing psychological processes which require greater clinical and research attention.مقدمه: احساس شکست و ناکامی از عوامل خطرساز مشکلات روان شناختی است. هدف از پژوهش حاضر تبیین احساس شکست و ناکامی بر اساس انعطاف پذیری شناختی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار بود.روش کار: نمونه پژوهش، 100 نفر دانشجویان مرد ورزشکار (50) و غیر ورزشکار (50) دانشگاه علوم پزشکی ایران بود که پرسش نامه انعطاف پذیری شناختی، احساس شکست، و ناکامی را پر کردند.یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد خرده مقیاس های ادراک کنترل پذیری و ادراک توجیه رفتار توانستند نمره کل احساس شکست را به طور منفی پیش بینی کنند. همچنین ادراک کنترل، ادراک گزینه های مختلف، و ادراک توجیه رفتار، نیز توانستند به طور منفی احساس ناکامی را پیش بینی کنند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نیز نشان داد که بین دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار از لحاظ انعطاف پذیری شناختی، احساس شکست و ناکامی تفاوت معنی داری وجود دارد.نتیجه گیری: اﻓﺰاﯾﺶ انعطاف پذیری شناختی و انجام برنامه های ورزشی می تواند باعث کاهش احساس شکست و ناکامی دانشجویان گردد. این پژوهش نشان می دهد که احساس شکست و ناکامی در تشخیص فرایندهای روانشناختی اهمیت زیادی دارد که نیاز به توجه پژوهشی و بالینی بیشتری دارد. https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99705_d14b84638a9f4576869534a1fcade546.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-372910120180522The effect of teaching the circuit exercise and skill on aggression and depression of street childrenتأثیر ورزشهای ایستگاهی و مهارتی بر پرخاشگری و افسردگی کودکان کار و خیابان69849971010.29252/mbsp.3.1.69FAسمیه حسینیدانشگاه آزاد واحد تهران جنوبحسن قاسمعلی پوردانشگاه آزاد واحد تهران جنوب0000-0003-2877-8052مریم عبدالشاهیدانشگاه الزهرا (س)0000000293548168Journal Article20161127The aim of this study was to investigate the effect of teaching the circuit exercise and skill on depression and aggression psychological variables of street children in Tehran. This was quasi-experimental, pretest-posttest design with a control group. The population was the street children of District 12 in Tehran in 1394 that a total of 72 boys aged 10 to 13 years were considered for this study based on availability of two children house. The Buss and Perry Aggression Questionnaire and Barlow Depression Scale was used. Independent samples t-test and paired t test were used for data analysis. The results indicated that circuit exercise and play had a significant effect on reducing aggression and depression of street children, but the sporting methods had not significant difference to reduce these psychological variables. It is recommended to correct the social planning, teaching and participation conditions be provided for sporting activities for all street children.هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره ورزشهای ایستگاهی و مهارتی بر متغیرهای روانشناختی پرخاشگری و افسردگی کودکان کار و خیابان شهر تهران بود. این تحقیق از نوع نیمه تجربی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کودکان کار و خیابان منطقه 12 شهر تهران در سال 1394 بود که تعداد 72 کودک پسر در رده سنی 10 تا 13 سال به شیوه در دسترس از دو خانه کودک جهت انجام این مطالعه در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه پرخاشگری باس و پری و پرسشنامه افسردگی بارلو بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون tگروههای مستقل و tهمبسته استفاده گردید. نتایج نشان داد که دو شیوة بازیهای ایستگاهی و مهارتی میتوانند تأثیر معناداری بر کاهش پرخاشگری و افسردگی کودکان کار و خیابان داشته باشند اما بین میزان تأثیر دو روش تمرینی بر کاهش متغیرهای روانی تفاوت معنیداری دیده نشد. لذا توصیه میشود با اصلاح برنامهریزیهای اجتماعی، شرایط آموزش و حضور در فعالیتهای ورزشی برای تمام کودکان کار و خیابان فراهم گردد.https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99710_36b9c8f8c99d5cfc44d201ebc21c2626.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-372910120180522Interactive impact of learning styles with attention focus on learning of a discrete motor skillتأثیرتعاملی سبکهای یادگیری با کانون توجه در یادگیری یک مهارت حرکتی مجرد85989972310.29252/mbsp.3.1.85FAمحمد تقی اقدسیدانشگاه تبریز0000000189211856دکتر سید حجت زمانی ثانیدانشگاه تبریز0000-0001-7276-5289سمیرا مافی اصلدانشگاه تبریزJournal Article20161220The aim of this study was to interactive impact of learning styles with attention focus on learning the skills of throwing darts learning skill. Statistical society of this research was girls students of Tabriz University, from those students, we chose forty peoples by who were unfamiliar with dart throwing skill. A total of 40 people in four groups of 10 patient’s divergent learning styles- internal attention, divergent learning styles- external attention, converging learning style- internal attention, converging learning style- external attention. Students attended in pretest within two weeks, each week three sessions and each session 10 attempts in five times. After learning phase, immediate retention test and transfer test one week later delayed remember test were taken. Data using one-way ANOVA and Kruskal-Wallis. The results showed that there is not meaningful difference between learning styles and attention focus in acquisition, immediate retention, delayed remember and transfer (Radial and the average error) P 0/05. It seems learning styles converge with external focus of attention and divergent learning styles with a focus on internal to learn more.هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعاملی سبکهای یادگیری با کانون توجه در یادگیری مهارت پرتاب دارت بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دانشگاه تبریز بودند که از بین داوطلبین ناآشنا به مهارت پرتاب دارت و با رعایت سایر شرایط پژوهشی تعداد 40 نفر در چهار گروه 10 نفری سبک یادگیری واگرا-توجه درونی، سبک یادگیری واگرا-توجه بیرونی، سبک یادگیری همگرا-توجه درونی و سبک یادگیری همگرا-توجه بیرونی اختصاص داده شدند. آزمودنیها پس از شرکت در پیش آزمون در دو هفته و هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 5 بلوک 10 کوششی را انجام دادند. بعد از اتمام مرحله اکتساب آزمون یادداری فوری و انتقال و یک هفته بعد، آزمون یادداری تأخیری انجام گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون کروسکال والیس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین سبکهای یادگیری و کانون توجه در مرحله اکتساب، یادداری فوری، یادداری تأخیری و انتقال در خطای شعاعی و میانگین در آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون کروسکال والیس تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 P < ) ولی بین گروهها تفاوت معناداری در خطای متغیر آزمون انتقال (آزمون کروسکال والیس) وجود داشت (05/0P>). به نظر میرسد سبک یادگیری همگرا با توجه بیرونی و سبک یادگیری واگرا با توجه درونی منجر به یادگیری بیشتری میشود. https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99723_05db9ca748e5d75d03197c2c346eabc9.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-372910120180522the effect of sensory-motor Integration training on motor skill in students with Educable Mentally Retardationتاثیرتمرینات یکپارچه سازی حسی -حرکتی بر مهارت های حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر991109973310.29252/mbsp.3.1.99FAزهرا خسرویدانشگاه رازی کرمانشاهعلی حیرانیدانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20160420Aim: To investigate the effectiveness of sensory integration training on fine and gross motor skills development in children with educable mental retardation. <br /> <br />Methods: A quasi-experimental study was conducted. 25 mentally retarded children from Primary school were selected through purposive sampling. Then, they were aligned (homogeneity) based on their pretest scores and divided into 2 groups: 15experimental & 10control. Each. In this research ‘Bruininks‒Oseretsky Test of Motor Proficiency’ was used. Sensory stimulation and physical exercises were practiced by the experimental group during 24 sessions. Each session was 45 minutes long and was held 3 times a week. The control group used the class programs. After 24 sessions both groups were tested. <br /> To test the research hypothesis the Level data descriptive of mean and standard deviation and Deduction using independent and Dependent t-test and ANOVA2 × 2 and by Spss software (version 21) were analyzed. <br />Results: There was a significant difference in post‒test between the two groups (p<0.001)
Conclusion: Sensory-Motor integrative training improve fine and gross-motor skills.هدف: بررسی تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی بر رشد مهار تهای حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.روش بررسی: روش مطالعه نیمه تجربی بود. 25 کودک کم توان ذهنی از مدرسه مقطع ابتدایی مورد مطالعه قرار گرفتند. از همه کودکان پیش آزمون گرفته شد.سپس براساس نمرات پیش آزمون، نمونه ها به دو گروه همتراز )همگن( تقسیم شده و به عنوان گروه های تجربی(15نفر) و کنترل(10نفر) در نظر گرفته شدند. در این پژوهش، از آزمون تبحرحرکتی برونینکس– اوزرتسکی (BOTMP) استفاده شد. تحریکات حسی و تمرینات بدنی توسط گروه تجربی در طی 24جلسه تمرین؛ هر جلسه ۴۵ دقیقه و3 بار در هفته تمرین شد. گروه کنترل از برنامه های آموزشی کلاس استفاده نمودند. پس از 24 جلسه، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد.برای بررسی فرضیه های پژوهش، داده ها در سطح توصیفی با میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی با استفاده از آزمون ANOVA2×2 و t مستقل و همبسته و به وسیله ی نرم افزار Spss نسخه21مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: تفاوت معناداری در نمرات پس آزمون مابین گروه های تجربی و کنترل وجود داشت. گروه مداخله نمرات بیشتری کسب کرد.نتیجه گیری: تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی سبب رشد مهار تهای حرکتی ظریف و درشت شد و این تأثیر به طور قابل توجهی بیشتر از برنامه آموزش کلاسی بود. https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99733_bc8ad2ee36df20c03a11aaab15bb51ae.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-372910120180522A comparison of the local indigenous games and jump roping plan effects on the growth of fine- motor skills for children 6 to 8مقایسه برنامه بازیهای بومی- محلی و طناب زنی بر میزان رشد مهارتهای حرکتی ظریف کودکان 6 تا 8 سال1111229968110.29252/mbsp.3.1.111FAایوب هاشمیدانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی دانشگاه تهرانمحمود شیخدانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهرانJournal Article20150602Objective: The purpose of this research is the comparison of the local indigenous games and jump roping plan effects on the growth of fine- motor skills for children between the age of 6 to 8. Method: For this purpose, 120 children between the age of 6 to 8 were selected from primary schools of Tehran in cluster random mode. They were settled in to 4 groups: local indigenous game, jump roping plan, compound and control group. After pre- test they were settled in matching method. The plan carried out for groups during 4 months (16 weeks, 2 sessions a week and 50 minutes every session). Post- test was conducted in the seventeenth week. Multivariate Analysis of Variance method (MANOVA) and Analysis of Variance (ANOVA) have been used in order to carry out this test and hypothesis. Result: The result showed that 3 group local indigenous game, jump roping and compound group had the better effects in fine- motor skills than the control group(p</.05). In visual- motor control and upper limb speed & dexterity skills, jump roping group had better performance in comparison with the local indigenous game group. But in response to speed skill, local indigenous game group did better than jump roping group. Also in all three fundamental motor skills, compound group had more effect than the other groups. Conclusion: According to this result, the training plan could be the appropriate work experience for children.هدف تحقیق: هدف از این تحقیق مقایسه برنامه بازیهای بومی- محلی و طناب زنی بر میزان رشد مهارتهای حرکتی ظریف کودکان 6 تا 8 سال پسر بود. روش تحقیق: به این منظور 120 کودک 6 تا 8 ساله از بین مدارس ابتدایی شهر تهران به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آنها در چهار گروه برنامه بازیهای بومی- محلی، طناب زنی، ترکیبی و گروه کنترل قرار گرفتند. افراد بعد از اجرای پیش آزمون به شیوه همتا سازی قرار گرفتند. برنامه به صورت 4 ماه (16 هفته، هر هفته 2 جلسه و هرجلسه 50 دقیقه) در گروهها انجام گرفت. در هفته هفدهم پس آزمون اجرا شد. در این آزمون برای آزمودن فرضیهها از روش تحلیل واریانس چند متغیره(MANOVA) و آنالیز واریانس یک طرفه(ANOVA) استفاده شد. نتایج: نتایج نشان دادکه سه گروه برنامه بازیهای بومی- محلی، برنامهطناب زنی و گروه ترکیبی در مهارتهای حرکتی ظریف نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند(05/0p <). در مهارتهای کنترل بینایی- حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی گروه برنامه طناب زنی نسبت به گروه برنامه بازیهای بومی- محلی عملکرد بهتری داشتند، لیکن در مهارت سرعت پاسخ گروه بازیهای بومی- محلی نسبت به گروه طنابزنی عملکرد بهتری نشان داد. همچنین در هر سه مهارت بنیادی گروه ترکیبی تاثیر بیشتری نسبت به سه گروه آزمایشی دیگر داشتند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده، برنامههای آموزشی مورد استفاده میتواند تجربه حرکتی مناسبی برای کودکان باشند.https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99681_d487a3315e170ad09ac4970ca89cdfbf.pdfدانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتینشریه روانشناسی ورزش2676-372910120180522The effect of selective training on fundamental motor skill development of children with autism spectrum disorderتاثیر تمرین های منتخب بر رشد مهارت های بنیادی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم1231389968510.29252/mbsp.3.1.123FAوحیده ولایتی حقیقیدانشگاه فردوسی مشهدمنیژه عربیدانشگاه فردوسی مشهدنسرین لطفیدانشگاه پیام نور مشهدنفیسه امینیدانشگاه پیام نور مشهدJournal Article20160406Introduction: The purpose of this study was to investigate the effect of selective physical training on perceptual – motor development of children with autism spectrum disorder (ASD) (7 – 10 years old). Method: Thirty children with ASD (ages 7 – 10 years. Male) were randomly selected and tested with garz questioner and performed TGMD2 test. Then they divided into control and experimental Group, with regards of the Gars questioner scores. Then after 6 week training (two session per week) TGMD2 again performed as post test for both group. Selective exercise training was based on SPARK motor program that performed on experimental group and in this time control group just received the ordinary learning program of themselves .Results: For data analysis Leaven and covariate analysis was used. Results showed that selective physical training had significant effect on growth motor skills in experimental group (p < 0.05). Conclusions: We can conclude that selective physical training from SPARK motor program cam improve fundamental motor movement in children with autism spectrum disorder.هدف تحقیق:هدف از این پژوهش بررسی تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بررشد مهارت های حرکتی بنیادی کودکان مبتلا به اتوسیم بود.روش تحقیق:به 30 نفر از افراد مبتلا به اتوسیم پرسشنامه سنجش شدت اوتیسم گارزداده شدو ازمون مهارت های حرکتی درشت اولریخ2 روی انها اجرا شد . سچس با توجه به نمره های پرسشنامه گارز به دوگروه همگن تجربی (15نفر)و کنترل(15نفر)تقسیم شدند. سپس بعد از 6 هفته (دوجلسه در هفته ) ازمون مهارت های حرکتی درشت به عنوان پس ازمون دوباره روی انها اجرا شد و گروه کنترل در این مدت تنها برنامه های عادی اموزش خود را دریافت کردند.یافته ها:جهت تجزیه و تحلیل اماری از ازمون لوین و تحلیل کوواریانس استفاده شد . نتایج نشان داد که فعالیت های بدنی منتخب ، تاثیر معناداری بررشد مهارت های بنیادیی گروه تجربی دارد . نتیجه گیری:در انتها با توجه به نتایج این تحقیق می توان ادعا کرد برنامه ی فعالیت بدنی منتخب مورد استفاده که بر گرفته از برنامه ی حرکتی اسپارک بود می تواند باعث بهبود مهارت های حرکتی بنیادی در کودکان مبتلا به اتوسیم شودhttps://mbsp.sbu.ac.ir/article_99685_1a49f5fecc60a753a0a7bf07a2b669b4.pdf