TY - JOUR ID - 99868 TI - یادگیری حرکتی در محیط خودکنترلیِ حامی نیازهای روان شناختی پایه: میانجی گری انگیزش درونی JO - نشریه روانشناسی ورزش JA - MBSP LA - fa SN - 2676-3729 AU - کمیلی, روبیتا AU - بهرام, عباس AU - پروین پور, شهاب AU - یاعلی, رسول AD - دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 1 SP - 27 EP - 45 KW - یادگیری حرکتی کنترل شده KW - خود KW - تئوری تعیین KW - انگیزه KW - نیاز به پشتیبانی دارند DO - 10.29252/mbsp.5.1.27 N2 - چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر محیط خودکنترلی حامی نیازهای روان­شناختی پایه بر یادگیری حرکتی، و بررسی نقش میانجی­ گری انگیزش درونی بود.روش­ها: 80 دانشجوی داوطلب و راست دست، پس از تقسیم تصادفی به 5 گروهِ 16 نفری (حامی نیاز استقلال؛ حامی نیازهای استقلال و ­شایستگی؛ حامی نیازهای استقلال و ­ارتباط؛ حامی نیازهای استقلال و ­شایستگی و ارتباط؛ و کنترل)، در پیش­آزمون 5 کوششیِ تکلیف پرتابی با دست غیربرتر و چشم بسته شرکت کردند. مرحلة اکتساب شامل 10 بلوک 6 کوششی بود. سیاهة انگیزش درونی، بعد از تمرین تکمیل شد. روز بعد، آزمون­ یادداری 10 کوششی اجرا شد.نتایج: نتایج نشان داد در اکتساب، گروه استقلال­/شایستگی برتر بود ولی در یادداری، گروه­ استقلال/­شایستگی/­ارتباط برتر و مشابه با گروه استقلال­/ارتباط بود. در انگیزش درونی و خرده­ مقیاس­ های علاقه/لذت و ادراک شایستگی، گروه استقلال­/شایستگی/­ارتباط برتر بود ولی در خرده­ مقیاس تلاش/اهمیت، گروه­ استقلال­/شایستگی­/ارتباط برتر و مشابه با گروه­ های استقلال/­شایستگی، و استقلال/­ارتباط بود. نقش میانجی­ گری انگیزش درونی تأیید شد (05/0>p). نتیجه­ گیری: توجه به نیازهای روان­شناختی پایه، یادگیری حرکتی خودکنترلی و انگیزش درونی را بهبود می­ بخشد. بنابراین حمایت همزمان از هر سه نیاز پایه، به مربیان ورزش و تمرین، و درمانگران توصیه می­ شود.واژه ­های کلیدی: یادگیری حرکتی خودکنترلی، نظریة خودمختاری، انگیزش، حمایت از نیاز UR - https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99868.html L1 - https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99868_fdd642b61af1ea83b19c6961de5193a5.pdf ER -