TY - JOUR ID - 99478 TI - تأثیر ترتیب تمرین با دست برتر و غیر برتر بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت دریبل بسکتبال JO - نشریه روانشناسی ورزش JA - MBSP LA - fa SN - 2676-3729 AU - امامی, تکتم AU - سهرابی, مهدی AU - حسینی, سید مجتبی AU - فولادیان, جواد AD - دانشگاه فردوسی مشهد AD - Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 7 IS - 1 SP - 1005 EP - 1014 KW - "انتقال بین دستی" KW - "دریبل بسکتبال" KW - "اکتساب مهارت" KW - "یادداری" KW - "دست برتری" DO - N2 - هدف: هدف، بررسی تاثیر ترتیب تمرین با دست برتر و غیر برتر بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت دریبل بسکتبال در دانشجویان پسر دانشگاه فروسی مشهد بود. روش شناسی: تعداد 20 دانشجو در کلاس‌های تربیت بدنی عمومی (24ـ19 سال) که تجربه‌ای در بسکتبال نداشتند و دست برترشان راست بود، به روش تصادفی ساده انتخاب و به تعداد مساوی به دو گروه تقسیم شدند. آزمودنی‌ها به مدت 4 هفته، 2 جلسه 45 دقیقه‌ای در هفته، مطابق برنامه تمرین کردند. گروه الف، چهار جلسه اول را با دست راست برتر و چهار جلسه دوم را با دست چپ غیربرتر تمرین کردند و گروه ب، به شیوه متضاد تمرین کردند. آزمودنی‌ها قبل و بعد جلسات تمرین در آزمون دریبل مارپیچ بسکتبال مورد ارزیابی قرار گرفتند. یک هفته بعد تمرین نیز آزمون یادداری و انتقال اجرا شد. نتایج: یافته‌ها نشان داد بین دو گروه تمرینی در اکتساب مهارت دریبل بسکتبال تفاوت ‌معنی‌‌داری وجود ندارد (053/0= p) و زمان حرکت از پیش ‌آزمون تا پس‌ آزمون، کاهش معنی‌دار داشته است (000/0= p). نتایج، عملکرد بهتر دست راست را نسبت به دست چپ نشان داد (042/0= p) هر دو گروه در پس‌آزمون و آزمون یادداری، زمان حرکتی کوتاه‌تری در دریبل با دست راست نسبت به دست چپ داشتند. بین دو گروه در تکلیف انتقال تفاوت معنی‌داری یافت نشد (16/0= p). بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد استفاده از اندام‌های برتر و غیر برتر در یادگیری حرکتی اولیه برای بهبود اجرای هر دو عضو و قوی‌تر شدن قابلیت دو طرفی فراگیران مهم می‌باشد. UR - https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99478.html L1 - https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99478_f5dd15e2a59665a8431ebacdebe28b78.pdf ER -