TY - JOUR ID - 102389 TI - تاثیر پروتکل شنا بر بهبود کارکردهای اجرایی دانشجویان دختر رشته‌ی تربیت بدنی JO - نشریه روانشناسی ورزش JA - MBSP LA - fa SN - 2676-3729 AU - علی زاده, گلاویژ AU - حسین زاده, آمنه AD - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 1 SP - 147 EP - 158 KW - پروتکل شنا KW - کارکردهای اجرایی KW - حافظه‌ی کاری KW - فراشناخت DO - 10.29252/mbsp.2022.209736.0 N2 -      هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر پروتکل شنا بر بهبود کارکردهای اجرایی دانشجویان دختر رشته­ی تربیت بدنی  بود. روش مطالعه نیمه تجربی به صورت پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل کلیه­ی دانشجویان دختر رشته­ی تربیت بدنی دانشگاه آزاد بوکان در ­سال تحصیلی 1398بود. بدین صورت از بین افرادی که ملاک­های ورود برای مشارکت در پژوهش حاضر را داشتند، 30 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب شده و  به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش( 15 نفر) و کنترل(15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه­های فراشناخت و فراخنای حروف- ارقام پاسخ دادند. گروه آزمایش پروتکل شنا را طی 12 جلسه( هفته­ای یک بار و به مدت 90 دقیقه) توسط مربی مجرب در استخر مقبل هنرپژوه واقع در شهر بوکان اجرا کردند. پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پس­آزمون به عمل آمد و داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار spss 21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که پروتکل شنا بر کارکرد­های اجرایی( حافظه­ی کاری و فراشناخت) دانشجویان دختر رشته­ی تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان موثر بوده است ( 001/0> p). یافته­های این پژوهش نشان داد که تمرینات شنا از طریق تغییرات سلولی و فیزیولوژیکی منجر به بهبود کارکردهای اجرایی دانشجویان می­شود. UR - https://mbsp.sbu.ac.ir/article_102389.html L1 - https://mbsp.sbu.ac.ir/article_102389_7dd973fc446e795dd1822702c4f81806.pdf ER -