TY - JOUR ID - 101801 TI - اثر بخشی آموزش تاب‌آوری بر انعطاف‌پذیری شناختی زنان تکواندوکار JO - نشریه روانشناسی ورزش JA - MBSP LA - fa SN - 2676-3729 AU - حاجی پور, مرضیه AU - عینی پور, جواد AD - گروه روان شناسی،دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران. AD - استادیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم و فنون منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 2 SP - 157 EP - 168 KW - تاب‌آوری KW - انعطاف‌پذیری شناختی KW - تکواندو KW - سلامت روان KW - افسردگی DO - 10.52547/mbsp.6.2.157 N2 - هدف: تاب‌آوری یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌های عصر حاضر قلمداد می‌گردد. این پژوهش با هدف بررسی تعیین میزان اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر انعطاف‌پذیری شناختی زنان ورزشکار تکواندوکار شهر کرج انجام شد.روش‌ها: این پژوهش از نوع تحقیق نیمه‌آزمایشی و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه زنان ورزشکار تکواندوکار شهر کرج بود که در ابتدا به‌صورت تصادفی خوشه‌ای چند باشگاه انتخاب و سپس در مرحله بعد، با اجرای پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و وناروال (2010)، افراد دارای انعطاف‌پذیری شناختی پایین مشخص شدند. سپس از بین آن‌ها، تعداد 32 نفر به عنوان نمونه در دو گروه آزمایشی و گواه(هر گروه 16 نفر) به صورت تصادفی ساده انتخاب و جایگزین شدند. پس از اجرای پروتکل آموزش تاب‌آوری به‌مدت 12 جلسه 45 دقیقه‌ای مجدداً پرسشنامه‌ مذکور به‌عنوان پس‌آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. برای تجزیه ‌و تحلیل یافته‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.نتایج: نتایج آزمون نشان دادکه اثر مداخله بر متغیر وابسته انعطاف‌پذیری شناختی معنی‌دار است.نتیجه‌گیری: آموزش تاب‌آوری به دلیل توسعه تجارب واقعی، بررسی تجربی افکار و کمک به اصلاح افکار باعث اقزایش انعطاف‌پذیری اشخاص می‌‌شود. UR - https://mbsp.sbu.ac.ir/article_101801.html L1 - https://mbsp.sbu.ac.ir/article_101801_9b669a0b77e57995ebe7e4c36bcf476b.pdf ER -