TY - JOUR ID - 101644 TI - تأثیر تجسم هدایت‌شده بر استرس ادراک‌شده و اضطراب رقابتی دختران بسکتبالیست JO - نشریه روانشناسی ورزش JA - MBSP LA - fa SN - 2676-3729 AU - صالحی, مریم AU - امینی, امین AU - نعمتی, زهرا AD - دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. AD - پژوهشکده دانش و هوش شناختی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران. AD - دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 2 SP - 143 EP - 155 KW - تجسم هدایت‌شده KW - استرس ادراک‌شده KW - اضطراب رقابتی KW - دختران بسکتبالیست DO - 10.52547/mbsp.6.2.143 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر تجسم هدایت‌شده بر اضطراب رقابتی و استرس ادراک‌شده دختران بسکتبالیست بود. روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه تجربی و با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون بود. جامعه‌ی آماری تحقیق حاضر شامل دانشجویان بسکتبالیست دانشگاه تهران بود که از نظر جسمانی و عصب‌شناختی از سلامت کامل برخوردار بودند و هیچ‌کدام با آموزش تجسم هدایت‌شده آشنایی نداشتند. از این جامعه 40 نفر به‌صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه 20 نفره به‌عنوان گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 4 هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه 50 دقیقه تحت آموزش تجسم هدایت‌شده قرار گرفتند، ولی گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. آزمودنی‌ها در ابتدا و انتهای پژوهش به‌وسیله‌ی پرسشنامه استرس ادراک‌شده کوهن (1983) و پرسشنامه چندبعدی اضطراب رقابتی بشارت (1388) مورد آزمون قرار گرفتند. آنالیز داده‌ها با تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد استرس ادراک‌شده و اضطراب رقابتی بین گروه آزمایش و کنترل معنادار بود (001/0≥p). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به-دست آمده، تمرینات تجسم هدایت‌شده تاثیر معناداری بر متغیرهای روانشناختی منتخب داشت و از این روش برای کاهش استرس ادراک‌شده و اضطراب رقابتی ورزشکاران بسکتبالیست می‌توان بهره برد. UR - https://mbsp.sbu.ac.ir/article_101644.html L1 - https://mbsp.sbu.ac.ir/article_101644_d2cf64fdb25f6cb9068e5813b9c1e7fe.pdf ER -