%0 Journal Article %T تاثیر فعالیت بدنی در محیط سازمان یافته و سازمان نیافته بر یادداری بینایی و توجه انتخابی کودکان 10-7 ساله %J نشریه روانشناسی ورزش %I دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی %Z 2676-3729 %A فتحی رضایی, زهرا %A یوسفی, الهه %A اسکندرنژاد, مهتا %D 2019 %\ 10/23/2019 %V 11 %N 2 %P 47-60 %! تاثیر فعالیت بدنی در محیط سازمان یافته و سازمان نیافته بر یادداری بینایی و توجه انتخابی کودکان 10-7 ساله %K یادداری بینایی %K توجه انتخابی %K کودکان %K طبیعت %R 10.29252/mbsp.4.2.47 %X هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر فعالیت بدنی در محیط سازمان‌یافته و سازمان‌نیافته بر یادداری بینایی و توجه انتخابی کودکان می‌باشد.روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش و پس آزمون بصورت میدانی و جامعه‌ی آماری آن کودکان 10-7 ساله شهرستان تبریز بودند که30 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به دو گروه شرکت‌کننده در مدرسه طبیعت (محیط سازمان نیافته) و شرکت‌کننده در کلاس بدمینتون (محیط سازمان یافته) تقسیم شدند. در ابتدا به عنوان پیش آزمون، آزمون یادداری بینایی بنتون و بوناردل را بمنظور سنجش ویژگی‌های ادراکی و شناختی اجرا کرده سپس به مدت 48 ساعت فعالیت خود را آغاز نمودند. در پایان از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس دو طرفه مرکب و نرم افزار SPSS 22 در سطح معناداری 05/0 مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج: بین عاملی اصلی گروه (01/0=p،  14/6= (28و1)F)، زمان (002/0=p،  67/11= (28و1)F) و تعامل آنها (04/0=p، 42/4= (28و1)F) در ویژگی ادراکی تفاوت معناداری مشاهده شد. همچنین در ویژگی شناختی، عاملی اصلی زمان (0001/0=p،  62/58= (28و1)F) و تعامل بین گروه و زمان (03/0=p،  77/4= (28و1)F) معنادار بود، بطوری که براساس تعامل در هر دو ویژگی، گروه محیط سازمان نیافته بهبود بیشتری را نشان دادند. نتایج: بین عاملی اصلی گروه (01/0=p،  14/6= (28و1)F)، زمان (002/0=p،  67/11= (28و1)F) و تعامل آنها (04/0=p، 42/4= (28و1)F) در ویژگی ادراکی تفاوت معناداری مشاهده شد. همچنین در ویژگی شناختی، عاملی اصلی زمان (0001/0=p،  62/58= (28و1)F) و تعامل بین گروه و زمان (03/0=p،  77/4= (28و1)F) معنادار بود، بطوری که براساس تعامل در هر دو ویژگی، گروه محیط سازمان نیافته بهبود بیشتری را نشان دادند.نتیجه‌گیری: براساس نظریه بوم‌شناختی شاخه ادراک و عمل گیبسون و شناختی پیاژه تاثیرات متفاوت دو محیط بر ویژگی‌های ادراکی و شناختی را می‌توان به شرایط فراهم‌سازی محیط نسبت داد؛ بطوریکه محیط سازمان نیافته تاثیرات بیشتری در راستای بهبود نشان دادند. %U https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99819_666f1a0d4deb9cc7467002af3b4db67f.pdf