%0 Journal Article %T رابطه تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با موفقیت ورزشی دانشجویان ورزشکار %J نشریه روانشناسی ورزش %I دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی %Z 2676-3729 %A مقصودی, فاطمه %D 2018 %\ 05/22/2018 %V 10 %N 1 %P 23-36 %! رابطه تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با موفقیت ورزشی دانشجویان ورزشکار %K راهبردهای تنظیم شناختی هیجان %K سبک های مقابله ای %K موفقیت ورزشی- دانشجویان ورزشکار %R 10.29252/mbsp.3.1.23 %X چکیده:هدف: از پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله ای با موفقیت ورزشی در دانشجویان ورزشکار بود. روش آماری: از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ورزشکار دانشگاه های در سطح تهران در سال 94-95  بودند. تعداد 141 نفر (95زن و 46مرد) با میانگین سنی 24.29 و انحراف استاندارد 4.631 با حداقل 18 و حداکثر 37 سال ، در رشته های تیمی (والیبال، فوتسال، فوتبال، هندبال، بسکتبال) و رشته های انفرادی (بدمینتون، شنا، کاراته، شمشیربازی، تنیس روی میز) به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس ورزشکاران به کلیه گویه های پرسش نامه تنظیم شناختی هیجان ( گارنفسکی، کـرایج و اسـپینهاون،2001) ، پرسشنامه راهبردهای مقابله ای ورزشکاران (گادریو و بلوندین،2002) و پرسش نامه موفقیت ورزشی (موسوی و موسوی واعظ ،1393) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه تجزیه و تحلیل شد. یافته ها : نشان داد بین تنظیم شناختی هیجان، سبک مقابله تکلیف مدار و هیجان مدار با موفقیت ورزشی رابطه معناداروجود داشت. هم چنین رابطه تنظیم شناختی هیجان و سبک تکلیف مدار با موفقیت ورزشی مثبت بود و آنرا به صورت مثبت پیش بینی کرد. اما سبک مقابله ای هیجان مدار با موفقیت ورزشی رابطه منفی داشت و آنرا به شکل منفی پیش بینی کرد . از بین راهبرهای تنظیم شناختی هیجان تنها راهبرد تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، توان پیش بینی موفقیت ورزشی را به طور مثبت داشت. از بین راهبردهای مقابله ای نیز تنها راهبرد میزان تلاش توان پیش بینی موفقیت ورزشی را به طور مثبت داشت ( 0/05>P ).نتیجه گیری: با توجه به نتایج ، این پژوهش تلویحات مهمی جهت ارتقا عملکرد ورزشی با برخورداری از مهارت تنظیم شناختی هیجانات در ورزشکاران را در بردارد.  %U https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99691_8b31eff76582d6c64a3e13960632819f.pdf