%0 Journal Article %T مقایسه تأثیر آموزش مهارت‌های ژیمناستیک و بازی‌های آزاد بر رشد ادراکی - حرکتی کودکان %J نشریه روانشناسی ورزش %I دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی %Z 2676-3729 %A عربی, منیژه %A ولایتی, وحیده %A صاحبی, صدیقه %D 2017 %\ 08/23/2017 %V 9 %N 2 %P 107-123 %! مقایسه تأثیر آموزش مهارت‌های ژیمناستیک و بازی‌های آزاد بر رشد ادراکی - حرکتی کودکان %K 1- بازی‌های آزا 2- شایستگی حرکتی 3 – ژیمناستیک 4 %K مهارت‌های حرکتی بنیادی %R %X چکیده:هدف تحقیق: هدف از تحقیق حاضر مقایسه شایستگی حرکتی کودکانی است که در تابستان 94 در کلاس‌های ژیمناستیک شرکت کرده بودند با کودکانی است که در همان سال در کلاس‌های بازی‌های آزاد شرکت کرده بودند. روش تحقیق: شایستگی حرکتی دو گروه توسط فرم کوتاه آزمون اوزورتسکی در زمان شروع کلاس‌ها و 12 هفته بعد، پس از خاتمه کلاس‌ها اندازه‌گیری شد. پس از 12 هفته و هر هفته سه جلسه تمرین دوباره آزمون گرفته شد. برای تحلیل داده در سطح معنی‌داری کمتر از 50/0 از آزمون‌های کولموگروف اسمیرنوف و تی مستقل استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ژیمناستیک کاران در مهارت‌های حرکتی درشت، ظریف و نمره کل آزمون به‌صورت معنی‌داری برتر از گروه بازی‌های آزاد بودند. نتیجه‌گیری: صرفاً فراهم‌سازی محیط غنی برای دست‌یابی به شایستگی حرکتی کودکان کافی نیست بلکه کودکان برای دست‌یابی به رشد حرکتی مطلوب به راهنمایی و هدایت سازمان‌یافته نیاز دارند و باید مهارت‌های حرکتی بنیادی را بیاموزند و به نظر می‌رسد ورزش ژیمناستیک با توجه به نوع زمینه ورزشی آن می‌تواند بیشتر مهارت‌های حرکتی پایه را شامل شود و درنهایت شایستگی حرکتی را افزایش دهد.  %U https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99636_7c9aafdfe3b13e7c53a3afb0ad29d95d.pdf