%0 Journal Article %T تاثیر تمرینات بینایی و مهارتی بر یادگیری ضربه فورهند تنیس روی میز %J نشریه روانشناسی ورزش %I دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی %Z 2676-3729 %A فارسی, علیرضا %A عبدلی, بهروز %A بصیری, فهیمه %D 2015 %\ 03/21/2015 %V 6 %N 2 %P - %! تاثیر تمرینات بینایی و مهارتی بر یادگیری ضربه فورهند تنیس روی میز %K : بینایی %K بینایی ورزشی %K اکتساب %K یادداری %K آزمون دقت %R %X هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر تمرینات بینایی و مهارتی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میز بود. روش تحقیق: بدین منظور 40 دانشجوی دختر غیر ورزشکار دانشگاه شهید بهشتی، با میانگین سنی 78/0±50/21 سال، به طور داوطلبانه انتخاب و به­صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. گروه‌ها شامل: تمرینات بینایی و تنیس روی‌میز، گروه تمرینات بینایی، گروه تمرینات تنیس روی‌میز و گروه کنترل بودند. آزمودنی‌ها پس از شرکت در پیش‌ازمون، که شامل آزمون دقت ضربات برای ارزیابی ضربه فورهند تنیس روی‌میز بود، به مدت 4 هفته تمرین داده شدند و سپس در جلسه پس‌ازمون و 24 ساعت بعد در آزمون یادداری شرکت کردند. یافته‌ها: برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی LSD در سطح معناداری 05/0› α استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تمرینات بینایی و تنیس روی‌میز و تمرینات تنیس روی میز بر اکتساب (001/0P=) و یادداری ضربه فورهند تنیس روی میز (005/0P=) موثر بوده است. همچنین آزمون تعقیبی LSD نشان داد که تمرینات بینایی و تنیس روی‌میز تاثیر بیشتری بر یادگیری ضربه فورهند داشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می‌شود که تمرینات بینایی به عنوان یک برنامه تمرینی مکمل در برنامه تمرینی ورزشکاران رشته تنیس روی میز گنجانده شود. %U https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99474_be3dbe3618a51dbd5fdfcc14838e5127.pdf