%0 Journal Article %T تأثیر روتین‌ها‌ی ذهنی- حرکتی پیش از اجرا بر یادگیری مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت %J نشریه روانشناسی ورزش %I دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی %Z 2676-3729 %A مندمی, ژاله %A مرادی, جلیل %A بهرامی, علیرضا %D 2023 %\ 05/22/2023 %V 16 %N 1 %P - %! تأثیر روتین‌ها‌ی ذهنی- حرکتی پیش از اجرا بر یادگیری مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت %K روتین پیش از اجرا %K مهارت سرویس %K تنیس روی میز %K والیبال %K یادگیری حرکتی %R 10.29252/mbsp.2022.227422.1120 %X هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر روتین‌های پیش از اجرا بر یادگیری مهارت‌های حرکتی ظریف (سرویس تنیس روی میز) و درشت (سرویس ساده والیبال) بود. روش‌ها: روش تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل بود. شرکت‌کنندگان 45 دانش‌آموز پسر مبتدی (میانگین سنی 69/0±22/17سال) در مهارت‌های حرکتی مورد‌نظر بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و بر‌اساس نمرات پیش‌آزمون به دو گروه آزمایشی همراه با روتین‌های پیش از اجرا و دو گروه کنترل بدون روتین‌های پیش از اجرا تقسیم شدند. مراحل پژوهش شامل پیش‌آزمون، 12 جلسه اکتساب (تمرین مهارت‌های سرویس فورهند تنیس روی میز و سرویس ساده والیبال )، پس‌آزمون (پس از آخرین جلسۀ تمرین) و آزمون‌های یادداری و انتقال (یک هفته بعد) بود. نتایج: نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب نشان داد که اثر اصلی تمرین معنادار است (p=0. 01). اما تفاوت معناداری بین گروه‌های آزمایشی و کنترل در اکتساب و یادگیری مهارت وجود نداشت. با این وجود در مرحله اکتساب و به-ویژه در آزمون‌های یادداری و انتقال، گروه‌های آزمایشی بهتر از گروه‌های کنترل عمل کردند. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج می‌توان عنوان کرد که روتین‌های پیش از اجرا به دلیل افزایش تمرکز و استفاده از تصویرسازی ذهنی می‌توانند هنگام یادگیری مهارت‌های حرکتی مفید باشند، اما در این زمینه پژوهش‌های بیشتری نیاز است. %U