%0 Journal Article %T تاثیر فاصله دهی و فراشناخت بر یادگیری مهارت پاس بسکتبال %J نشریه روانشناسی ورزش %I دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی %Z 2676-3729 %A رحمانی بلداجی, سیما %A صادقیان شاهی, محمدرضا %A رهاوی, رزا %D 2023 %\ 04/21/2023 %V 15 %N 1 %P 128-115 %! تاثیر فاصله دهی و فراشناخت بر یادگیری مهارت پاس بسکتبال %K توزیع تمرین %K قضاوت از یادگیری %K مهارت پایه %R 10.29252/mbsp.2022.224254.1061 %X هدف: هدف مطالعه حاضر تاثیر توزیع تمرین و قضاوت از یادگیری بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینه بسکتبال بود. روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی60 دانش­آموز دختر مبتدی با میانگین سنی 37/0±48/14سال به صورت هدفمند انتخاب، و به صورت تصادفی در چهار گروه 15 نفری تمرینات انبوه، فاصله­دار، انبوه _ قضاوت از یادگیری و فاصله­دار - قضاوت از یادگیری قرار گرفتند. آزمودنی ها درمرحله پیش آزمون یک بلوک10 کوششی از مهارت مورد نظر اجرا کردند. در مرحله اکتساب، گروه­های انبوه و انبوه - قضاوت از یادگیری به مدت یک جلسه 240 پاس سینه بسکتبال را انجام دادند اما گروه­های فاصله­دار و فاصله دار - قضاوت از یادگیری طی 4 جلسه متوالی و هر جلسه 60 کوشش تمرینی را اجرا کردند. همچنین درگروه های فراشناخت علاوه بر اجرای مهارت، به پیش بینی عملکرد شان در بلوک های بعدی پرداختند. سپس در مرحله آزمون اکتساب و فواصل یادداری یک روزه، هفت روزه و 28 روزه یک بلوک 10 کوششی اجرا  کردند.نتایج: نتایج نشان داد در آزمون های اکتساب و یادداری گروه های توزیع تمرین با قضاوت از یادگیری در مقایسه با دو گروه دیگر عملکرد بهتری در مهارت پاس سینه بسکتبال داشتند (05/0 P<).نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر بر اهمیت نقش فراشناخت در شرایط تمرینی تاکید دارد. %U https://mbsp.sbu.ac.ir/article_102094_39806106bfbad8ee5b5a6274957c39a4.pdf