%0 Journal Article %T تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر اضطراب رقابتی دختران کاراته‌کای حرفه‌ای %J نشریه روانشناسی ورزش %I دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی %Z 2676-3729 %A محمدی, مهسا %A رافعی بروجنی, مهدی %A نزاکت الحسینی, مریم %D 2022 %\ 10/23/2022 %V 14 %N 2 %P 76-63 %! تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر اضطراب رقابتی دختران کاراته‌کای حرفه‌ای %K اضطراب جسمانی %K نگرانی %K عدم تمرکز %K هیجان %K عملکرد %R 10.29252/mbsp.2022.221742.1028 %X هدف: هدف از این تحقیق تعیین تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه­ شناختی رفتاری بر اضطراب رقابتی دختران کاراته­کای حرفه­ای بود..روش‌ها: بیست کاراته­کای حرفه­ای دختر که بر اساس نمرات کسب شده در پرسشنامه اضطراب ورزشی اسمیت و همکاران دارای اضطراب بالایی بودند انتخاب و در گروه آزمایش و گروه کنترل به شیوه همتاسازی تصادفی قرار گرفتند.  این ورزشکاران در لیگ برتر مشغول فعالیت بودند. آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری به صورت یک بار در هفته، به مدت 10 جلسه برگزار شد. اطلاعات مربوط به اضطراب رقابتی در سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و سه ماه پس از آن جمع­آوری و تحلیل شد.نتایج: نتایج نشان داد که در فاکتور اضطراب جسمانی، نگرانی و عدم تمرکز بین پیش­آزمون با پس­آزمون و بین پیش­آزمون و پیگیری کاهش معنی­داری بوجود آمد.نتیجه گیری: به نظر می­رسد افزایش آگاهی، آموزش مهارت های کاهش استرس، اصلاح ارزیابی­های شناختی، ایجاد مهارت­های بین فردی و افزایش ابراز هیجانی و کاهش انزوای اجتماعی که در این برنامه وجود دارد دلیل تغییرات ذکر شده می ­باشد. %U https://mbsp.sbu.ac.ir/article_101994_86030819bfc60a12e9c0e89dcd6c71e9.pdf