%0 Journal Article %T نیم‌رُخ شایستگی حرکتی و لذت از فعالیت‌بدنی در دوره کودکی %J نشریه روانشناسی ورزش %I دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی %Z 2676-3729 %A رمضان زاده, حسام %A عرب نرمی, بیتا %A خلیلیان, فاطمه %A بندلی, الهه %D 2022 %\ 10/23/2022 %V 14 %N 2 %P 20-1 %! نیم‌رُخ شایستگی حرکتی و لذت از فعالیت‌بدنی در دوره کودکی %K شایستگی حرکتی واقعی %K شایستگی حرکتی ادراک‌شده %K تحلیل خوشه‌ای سلسله مراتبی %K نیمرخ شایستگی حرکتی %R 10.29252/mbsp.2021.210572.0 %X هدف: این پژوهش با هدف شناسایی نیمرخ شایستگی حرکتی کودکان و مقایسه لذت از فعالیت­بدنی در نیمرخ­های متفاوت شایستگی حرکتی و نیز طبقات سنی مختلف انجام شد. روش­ها: بدین منظور 184 دانش­آموز در سه طبقه سنی 8-7 سال، 10-9 سال و 12-11 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. شایستگی حرکتی واقعی کودکان، شایستگی حرکتی ادراک­شده کودکان و لذت از فعالیت­بدنی کودکان ارزیابی شد. از تحلیل خوشه­ای سلسله مراتبی و تحلیل واریانس عاملی به منظور تحلیل داده­ها استفاده شد. نتایج: ارتباط بین شایستگی حرکتی واقعی و ادراک­شده اگرچه معنی­دار بود اما اندازه اثر کوچکی داشت (r = 0.197). تحلیل خوشه­ای، چهار نیمرخ شایستگی حرکتی را شناسایی کرد: بالا-بالا (شایستگی حرکتی واقعی و ادراک­شده بالا)، بالا-پایین (شایستگی حرکتی واقعی بالا و ادراک­شده پایین)، پایین-بالا (شایستگی حرکتی واقعی پایین و ادراک­شده بالا) و پایین-پایین (شایستگی حرکتی واقعی و ادراک­شده پایین). نتایج نشان داد که لذت از فعالیت­بدنی در گروه­های بالا-بالا و پایین-بالا به طور معنی­داری بهتر از گروه­های بالا-پایین و پایین-پایین است. نتیجه­گیری نتایج این پژوهش به وضوح نشان داد که صرف نظر از شایستگی حرکتی واقعی (بالا یا پایین)، شایستگی­ حرکتی ادراک­شده تعیین کننده لذت از فعالیت­بدنی در کودکان است. %U https://mbsp.sbu.ac.ir/article_101335_02ddb6008d22026f1b3895abac282909.pdf