%0 Journal Article %T مقایسه اثربخشی دوروش تمرین مربی محور و ورزشکار محور برعملکرد ورزشی ، خلاقیت وانگیزش ورزشی دختران ژیمناست %J نشریه روانشناسی ورزش %I دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی %Z 2676-3729 %A رخصتی, مریم %A نصیری, اسمعیل %A نصری, صادق %A اسماعیلی, محمد رضا %D 2021 %\ 01/20/2021 %V 12 %N 2 %P 57-69 %! مقایسه اثربخشی دوروش تمرین مربی محور و ورزشکار محور برعملکرد ورزشی ، خلاقیت وانگیزش ورزشی دختران ژیمناست %K انگیزش ورزشی %K خلاقیت %K مربی محور %K ورزشکار محور %K ژیمناستیک %R 10.52547/mbsp.5.2.57 %X هدف:    هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش تمرین ورزشکار محور و مربی محور بر خلاقیت و انگیزش ورزشی در دختران ژیمناست بوده است.روش ها: از طرح نیمه تجربی دو گروهی با پیش آزمون -پس آزمون استفاده شد. جامعه آماری شامل دختران ژیمناست 10 تا 14 ساله شهر تهران و نمونه آماری 40 نفر(20 نفر گروه ورزشکار محور و 20 نفر گروه مربی محور) که به طور تصادفی به گروهها واگذار شدند. از ابزارهای آزمون خلاقیت(عابدی، 1372) و پرسشنامه انگیزش ورزشی(گیل،1983) برای سنجش متغیرها استفاده شد. پس از انجام پیش آزمون ، گروه ها به طور جداگانه و به مدت دو ماه و دو روز در هفته در جلسات یک و نیم ساعته پروتکل تمرینات ورزشکار محور و مربی محور را اجرا کردند. پس از انجام پس آزمون برای آزمون فرضیه ها، داده ها با استفاده از آماره کوواریانس چند متغیری(مانکووا)  و نرم افزار SPSS24مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد که که بین دو گروه در مرحله پس آزمون در  میانگین متغیرهای خلاقیت و انگیزش ورزشی تفاوت آماری وجود دارد و  درگروه تمرینات ورزشکار محور افزایش بیشتری در خلاقیت و انگیزش ورزشی در مقایسه با گروه مربی محور مشاهده گردید.نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی بیشتر تمرینات ورزشکار محور در ژیمناستیک، پیشنهاد می گردد برای افزایش خلاقیت و انگیرش ورزشی در دختران ژیمناست بیشتر مورد توجه قرار گیرد. %U https://mbsp.sbu.ac.ir/article_100981_29880ff2dcd07889a4943019255f41e0.pdf