@article { author = {Sadeghi, Nahid and Zamani Sani, Seyed Hojjat and Hasanzadeh, Nader}, title = {The effect of mental skills training on mental profile and performance of teenager soccer players in preparation phase}, journal = {Journal of Sports Psychology}, volume = {11}, number = {1}, pages = {14-27}, year = {2019}, publisher = {ShahidBeheshti University}, issn = {2676-3729}, eissn = {2645-4092}, doi = {10.29252/mbsp.4.1.14}, abstract = {Purpose: The aim of this study was the investigation of the effect of psychological training on mental profile and performance of teenager soccer players in pre-competition season. Method: 16 students of soccer players were selected by purposive sampling and were assigned homogeneously in two groups of eight subjects control and experimental. In addition to the physical training, the experimental group accomplish relaxation, goal setting, imagery, and the self-talk, that was conducted over 12 sessions 45 min (in-person teaching and training) and 12 session 15 min (cyberspace). Data were collected by Ottawa mental skills assessment tool-3 and Slalom dribble test in pre and post-tests. Results: Results showed that experimental group improved in eye and head coordination, stress reaction and fear control than control group. Conclusion: It seems that mental skills training in preparation period to competition could affect in some task oriented training conditions and also in coping with stress and reduce of fear among teenager soccer players.}, keywords = {Psychological Skills,Mental Skills,Goal Setting,Imagery,Soccer}, title_fa = {تأثیر تمرین مهارت‌های روان‌شناختی بر نیمرخ روانی و عملکرد بازیکنان نوجوان فوتبال در مرحله آماده‌سازی}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره تمرین مهارت‌های روان‌شناختی بر نیمرخ روانی و عملکردی بازیکنان نوجوان فوتبال در پیش از فصل مسابقات بود. روش تحقیق: شانزده دانش‌آموز فوتبالیست به‌صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه هشت نفری کنترل و تجربی به‌صورت همگن تقسیم شدند. گروه تجربی علاوه بر تمرینات جسمانی، در 12 جلسه 45 دقیقه‌ای (آموزش و تمرین حضوری) و 12 جلسه 15 دقیقه‌ای (فضای مجازی)  به آرام‌سازی، هدف‌گزینی، تصویرسازی و خودگفتاری پرداختند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از ابزار اندازه‌گیری مهارت‌های ذهنی اوتاوا-3 و آزمون دریبل اسلالوم استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد گروه تجربی در خرده مقیاس‌های هماهنگی چشم و سر، واکنش به استرس و کنترل ترس نسبت به گروه کنترل پیشرفت داشته است. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد تمرین مهارت‌های ذهنی در زمان آمادگی برای مسابقات در بازیکنان نوجوان فوتبال می‌تواند در برخی از موقعیت‌های تمرینی تکلیف محور و همچنین مقابله با استرس و کاهش ترس اثرگذار باشد.}, keywords_fa = {مهارت های روانشناختی مهارتهای ذهنی,تعیین هدف,تصویرسازی,فوتبال}, url = {https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99775.html}, eprint = {https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99775_2b8d49b8330b99ef7ffc3c173977c96d.pdf} }