@article { author = {hashemi, ayoub and hemayattalab, rasol}, title = {The effect of selected physical activity plan on growth of motor skills in children between the age of 6 to 8 who are suffering of HFA}, journal = {Journal of Sports Psychology}, volume = {7}, number = {1}, pages = {1023-1030}, year = {2015}, publisher = {ShahidBeheshti University}, issn = {2676-3729}, eissn = {2645-4092}, doi = {}, abstract = {Objective: In this paper we are studying the effect of selected physical activity plan on growth of motor skills in children between the age of 6 to 8 who are suffering of Hight Functioning Autisum(HFA). Method: In this semi- experimental study, 30 children(8/4±./7 age of boy) suffering of HFA have been selected from special schools of shiraz city and put in two groups of control and experimental randomly and according to pre-test. The Bruininks-Oseretsky test was carried out for HFA children. Selected movement plan (appropriate jump-roping plan) performed for these children in 18 sessions. K-S test to determine data normal distribution and Levin & covariance analysis test to compare averages were conducted. Result: The result showed that selected training plan has significant effect on growth of motor skills in children with HFA. But in some details of these criteria including; response speed skill, visual-motor control and upper limb speed & dexterity skills, significant effect was not seen. Conclusion: According to obtained results we can say that selected training plan(jump roping) is likely to improve fundamental skills of HFA children(P}, keywords = {: boy students- fundamental motor skill- Hight Functioning Autisum- selected physical activity plan}, title_fa = {بررسی تاثیر یک برنامه تمرینی منتخب بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا(HFA)}, abstract_fa = {هدف تحقیق: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر یکدوره برنامه فعالیت‌های بدنی منتخب بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالابود (HFA). روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 30 کودک(7/.±4/8 سال پسر) مبتلا به اختلال HFA  از بین تمامی مدارس استثنایی شهر شیراز به صورت کاملا تصادفی و بر اساس پیش آزمون در دو گروه کنترل و تجربی قرار داده شدند. مجموعه آزمون برونینکس- اوزرتسکی برای کوکان HFA  مورد استفاده قرار گرفت. برنامه حرکتی‌ منتخب (برنامه طناب زنی متناسب با رشد) به مدت 18 جلسه برای این افراد اجرا شد. آزمون K-S جهت تعیین نرمال بودن توزیع داده‌ها و آزمون لوین و تحلیل کوواریانس جهت مقایسه میانگین‌ها استفاده گردید. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که برنامه تمرینی منتخب، تاثیر معناداری بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان HFA دارد؛ اما در برخی از اجزاء این خرده مقیاس‌ها شامل؛ سرعت پاسخ، کنترل بینایی- حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی تاثیر معناداری مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج می‌توان ادعا کرد که برنامه تمرینی منتخب (طناب‌زنی) مورد استفاده احتمالا می‌تواند باعث بهبود مهارت‌های بنیادی کودکان مبتلا به HFA شود(05/.P<). }, keywords_fa = {}, url = {https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99489.html}, eprint = {https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99489_3c3c216ae24c6628f9e0ee5028244ef5.pdf} }