@article { author = {abdolshahi, maryam and farahmand, soraya and mir, Fatemeh}, title = {Predicting the Sports Participation Motivation of Female Students Based on Multidimensional Body-Self Relations}, journal = {Journal of Sports Psychology}, volume = {16}, number = {1}, pages = {-}, year = {2023}, publisher = {ShahidBeheshti University}, issn = {2676-3729}, eissn = {2645-4092}, doi = {10.29252/mbsp.2022.223180.1045}, abstract = {Objective: The aim of this study was to predict the participation motivation of female students in sports based on body-self relations dimensions.Methods: The statistical population was female students in Qarchak city with an age range (of 16-18 years) and the statistical sample included 350 female students with a mean age (16.88 ± 0.72 years) selected by random method. A questionnaire on Multidimensional Body-Self Relations and participation motivation in sports activities was used. Results: Pearson correlation test showed there was a significant positive relationship between body-self relations and participation motivation in sports for female students. multivariate regression analysis showed that out of 10 components of body-self relations dimensions, in the first model, only the physical satisfaction with 15% of the variance of the criterion variable, and in the second model, the physical satisfaction (13.7) and tendency to fit (22.5%) of the variance of the criterion variable explain positively and significantly.Conclusion: According to the results, sports coaches and physical education teachers of Qarchak city are suggested to emphasize may be the importance of growth and improvement of body-self relations dimensions of students' bodies. In the physical education classroom, body-self relations are developed and goals are set to increase students' motivation to participate in higher sports activities.}, keywords = {sports participation motivation,Student,girl,body-self relations}, title_fa = {پیش‌بینی انگیزش شرکت در ورزش دانش‌آموزان دختر بر اساس ارتباط چند بعدی خود با بدن}, abstract_fa = {هدف: هدف این تحقیق، پیش‌بینی انگیزش شرکت در ورزش دانش‌آموزان دختر بر اساس ارتباط چند بعدی خود با بدن بود. روش‌ها: جامعه آماری دانش‌آموزان دختر شهرستان قرچک با دامنه سنی (18-16سال) و نمونه آماری شامل 350 نفر از دانش‌آموزان دختر با میانگین سنی (72/0± 88/16سال) به روش تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه‌ی ارتباط چند بعدی خود با بدن و انگیزش شرکت در فعالیت‌های ورزشی استفاده شد. نتایج: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیر ارتباط چند بعدی خود با بدن و انگیزش مشارکت ورزشی در دانش‌آموزان دختر رابطه مثبت معناداری وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که از 10 مؤلفه ‌ ارتباط خود با بدن ، در مدل اول فقط مؤلفه‌ی رضایت بدنی 15 درصد و در مدل دوم مؤلفه‌های رضایت بدنی 7/13 درصد و گرایش به تناسب 5/22 درصد از واریانس متغیر ملاک را بطور مثبت و معنادار تبیین می‌کنند.نتیجه‌گیری: یافته های حاضر به مربیان ورزشی و معلمان تربیت بدنی شهرستان قرچک پیشنهاد می‌کند که احتمالا باید بر اهمیت رشد و بهبود ارتباطات چند بعدی خود با بدن دانش‌آموزان تأکید داشته باشند. همچنین در کلاس درس تربیت بدنی، توسعه خود تنظیمی صورت گرفته و اهداف برای افزایش انگیزه شرکت در فعالیت‌های ورزشی بیشتر دانش‌آموزان، جهت داده شوند.}, keywords_fa = {ابعاد خودتنظیمی بدن,انگیزه ی مشارکت در ورزش,دانش آموزان دختر}, url = {https://mbsp.sbu.ac.ir/article_102394.html}, eprint = {} }