@article { author = {Mohammadi, Jalal and Gharayagh Zandi, Hassan and .Hoomanian:, . Davood :}, title = {The effect of virtual education of psychological skills (‎Sinclair& Sinclair method‎) on ‎the ‎passing accuracy of semi-professional basketball players}, journal = {Journal of Sports Psychology}, volume = {15}, number = {1}, pages = {92-77}, year = {2023}, publisher = {ShahidBeheshti University}, issn = {2676-3729}, eissn = {2645-4092}, doi = {10.29252/mbsp.2022.222066.1034}, abstract = {Purpose: Sinclair model to strengthen the presented psychological skills. This model encourages athletes to ‎improve their psychological skills in physical and technical dimensions‏.‏The effect of virtual education of ‎psychological skills (‎Sinclair& Sinclair method‎) on ‎the ‎passing accuracy of semi-professional basketball ‎players‏.‏Methodology: The present study was semi-experimental using a pre-test post-test design. Participants ‎included 24 semi-professional basketball players from Zanjan who were selected by convenience and ‎randomly divided into two groups of 12 experimental (mean‏ ‏age: 21.53±1.77) and control (mean age: 22.78 ‎‎± 1/94) were included. Participants performed the passing accuracy test in the pre-test and post-test stages. ‎The experimental group performed psychological skills exercises by Sinclair and Sinclair method for 4 weeks, ‎‎3 sessions per week and 60 minutes per session and the control group did not intervene. Data were analyzed ‎by Analysis of Covariance (ANCOVA) at a significance level of 0.05. ‎Results: The results showed that by controlling the pre-test score, there was a significant difference between ‎the pass accuracy test scores of the two experimental and control groups (p = 0.001).‎Conclusion: Based on the research findings, it can be suggested that due to the ease of performing cognitive ‎skills exercises by Sinclair and Sinclair methods, sports coaches can use it to improve the accuracy of the pass ‎in basketball players. ‎}, keywords = {Virtual Education,Psychological Skills,&lrm,Sinclair Method,Passing Accuracy,Basketball &lrm}, title_fa = {تاثیر آموزش مجازی مهارت‌های روانشناختی (روش سینکلیر و سینکلیر) بر دقت پاس بسکتبالیست-‏های نیمه حرفه‌ای}, abstract_fa = {هدف : مدل سینکلر برای تقویت مهارت‌های روانشناختی ارائه شده ‏ این مدل ورزشکاران را تشویق می کند مهارت های ‏روانشناختی خود را در بعد جسمانی و فنی بهبود ‏بخشند. هدف این پژوهش تاثیر آموزش مجازی مهارت‌های روانشناختی به ‏روش سینکلیر و سینکلیر ‏بر دقت پاس بسکتبالیست‌های نیمه حرفه ای بود. ‏روش‌شناسی: پژوهش حاضر نیمه تجربی‎ ‎با طرح پیش‎ ‎آزمون- پس آزمون‎ ‎بود. شرکت‌کنندگان شامل 24 بسکتبالیست نیمه ‏حرفه ای شهر زنجان بوده که به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گرو 12 نفره تجربی (میانگین ‏سنی: ‏94/1±78/22‏) و کنترل (میانگین سنی: ‏77/1‏±‏ 53/21‏) قرار گرفتند.‏‎ ‎شرکت‌کنندگان آزمون دقت پاس را در مراحل ‏پیش آزمون‎ ‎و پس آزمون انجام دادند. گروه تجربی طی 4 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه به اجرای تمرینات ‏مهارت های روانشناختی به روش سینکلر و سینکلر پرداخت و گروه کنترل، مداخله‌ای را نداشت. داده‌ها از طریق آزمون تحلیل ‏واریانس یک راهه انکوا در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد.‏یافته ها: نتایج نشان داد که با کنترل نمره‌ی پیش آزمون، بین نمرات آزمون دقت پاس دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار ‏وجود دارد (001/0‏p=‎‏). ‏نتیجه گیری: بر اساس‎ ‎یافته‌های پژوهش می‌توان پیشنهاد کرد با توجه به سهولت اجرای‎ ‎تمرینات مهارت های شناختی به ‏روش سینکلر و سینکلر، مربیان ورزشی می‌توانند به‎ ‎منظور بهبود دقت پاس در بسکتبالیست ها از آن استفاده کنند.‏}, keywords_fa = {آموزش مجازی,مهارت‌های روانشناختی,روش سینکلیر,دقت پاس,بسکتبالیست}, url = {https://mbsp.sbu.ac.ir/article_102006.html}, eprint = {https://mbsp.sbu.ac.ir/article_102006_87b3baa1b63f6e1f90a62fa5968304af.pdf} }