چکیده
هدف: تقویت ادراک بینایی باعث افزایش پردازش بینایی و عملکرد ورزشی میشود. هدف از مطالعه حاضر بررسی سطوح متفاوت دشواری تکلیف کنترل اجرایی بر توجه درونزا، برونزا و بازداری میباشد.
روش: تعداد نمونه در تحقیق حاضر، 42 دختر (35-20 سال) مبتدی در رشته تنیس روی میز بودند که در چهار گروه همگن (دشواری بالا/ دشواری متوسط/ دشواری پایین و کنترل) قرارگرفتند. در مرحله پیش آزمون، شرکتکنندهها ابتدا آزمون شبکههای توجهی را برای بررسی توجه درونزا، برونزا و بازداری اجرا کردند و بعد بهمدت هشت جلسه بهمدت 30 دقیقه به انجام تمرینات ویژه مهارت فورهند تنیس روی میز پرداختند. 24 ساعت بعد آخرین جلسه تمرین، پس آزمون همانند پیش آزمون اجرا شد.
نتایج: بین گروه دشواری تکلیف متوسط و کنترل متغیر توجه درونزا تفاوت از نظر آماری معنادار بود. تفاوت معناداری بین گروه ها در پیش و پس آزمون توجه برون زا دیده نشد. همچنین همه گروه ها بهبود معناداری در پس آزمون متغیر بازداری داشتند.
نتیجهگیری: این مطالعه اثر بخشی دشواری تکلیف در گروه دشواری تکلیف متوسط توجه درونزا و همچنین اثر بخشی دشواری تکلیف بر بازداری تکلیف را نشان داد. از این رو برای طراحی تمرینات مؤثرتر برای افزایش ادراکات بینایی میتوان از نتایج تحقیق بهره برد.
کلیدواژهها
موضوعات